21.09.2019

Habarovskin ja Amurin metropoliitti Ignatius: piispa julkisessa käytössä. Habarovskin ja Amurin metropoliitta Ignatius


Irkutskin valtionyliopiston fysiikan tiedekunnan tutkintotodistus, kokemus asepalveluksesta, tietämys filosofiasta, psykologiasta, intohimo maalaukseen, klassinen musiikki - sellaisella taustalla, lääketieteellisen kybernetiikan laboratorion päällikkö Unionin tieteellinen kirurgian keskus Sergei Pologrudov - Habarovskin ja Amurin alueen tuleva metropoliitta Ignatius - lähestyi ratkaisevaa käännettä elämässään tapaamiseen arkkipiispa Chrysostomosin (Martishkin) kanssa. Hänen jälkeensä hän lähti Siperiasta Vilnan Pyhän Hengen luostariin, ja vain yhdeksän vuoden luostarielämän jälkeen palasi kotimaahansa aloittamaan hierarkkisen palveluksen Kaukoidässä.

Laskuvarjolla hyppäävä piispa lähtee kampanjoihin, tekee yhdessä sukellusveneiden kanssa siirtymän Jäämeren jään alle, palvelee liturgiaa pohjoisnavalla. Metropoliittina hän jatkaa opiskelua: hän valmistui Pyhän Tikhonin yliopiston teologisesta tiedekunnasta ja jatko-opinnoista Moskovan kaupungin psykologisessa ja pedagogisessa yliopistossa. Ensimmäinen piispoista, joka avasi ja ylläpitää omaansa henkilökohtainen blogi. Ei tavallinen piispa...

Piispa Ignatius kertoi Orthodoxy and Modernity -lehdelle tulemisestaan ​​uskoon, mentoristaan, palvelemisesta Kaukoidässä ja kommunikoinnista ihmisten kanssa erilaisissa olosuhteissa.

Jopa Chrysostomin takana - älä piilota

— Vladyka Ignatius, mikä oli Internet-yhteisön reaktio sinun ilmestymiseen henkilökohtainen päiväkirja, koska näytät olevan ensimmäinen täällä?

"Minua ei ole koskaan kiinnostanut, olinko ensimmäinen täällä vai en", tietopalvelumme johtaja isä Roman Nikitin vain otti minut mukaan tähän asiaan. Hänen mukaansa erittäin tärkeä ja lupaava ja hyvin lähetystyö. Vastustin parhaani mukaan, mutta hän osoitti kärsivällisyyden ja sinnikkyyden ihmeitä. Ja hän voitti, eli vakuutti. Näin blogini syntyi.

Mitä tulee Internet-yhteisön reaktioon... Muistan, että heti kun julkaisin ensimmäisen postaukseni, samana päivänä blogissa vieraili noin 1500 ihmistä. He jättivät noin sata kommenttia... Enimmäkseen positiivisia, rohkaisevia: toiset toivoivat menestystä, toiset Jumalan apua. He toivoivat voimia, kärsivällisyyttä, varoittivat, tunsivat myötätuntoa. Osanotot. Ja eräästä kommentista luin seuraavat sanat: "No... Vain jos hän ei rajoita kaikkea Krysostomosen lainaamiseen kokonaisia ​​sivuja." Luin sen ja ajattelin, että vaikka minun pitäisi pysyä piispana, minun pitäisi olla sellainen kuin olen. Ja minulla ei ole oikeutta piiloutua edes suuren pyhän taakse.

Onko blogi ensisijaisesti lähetystyömahdollisuus?

- Mahdollisuus - kyllä. Yritän täyttää lähetystottelevaisuuden (nimittäin, sen antoi minulle alun perin Hänen pyhyytensä patriarkka). Mutta viestintäni ihmisten kanssa - kirkon, henkilökohtaisen, television ja lehdistön kautta - on edelleen hyvin merkityksetöntä. Internet-avaruuden yleisöön verrattuna se on mittaamattoman laajempi. Mutta jälleen kerran, tämä on mahdollisuus. Todellisuus osoittautui toisenlaiseksi.

- Miksi?

- Näin kuinka erityinen Internet-viestintä on, sen kieli, jota en puhu ollenkaan: ytimekäs, hyvin erikoinen, kaukana aina oikeasta. Lisäksi keskustelukumppanisi ovat yleensä piilossa "lempinimien" ja "avatarien" taakse - ei ole mitään keinoa nähdä kasvoja, kuulla hengitystä, tuntea mielentilaa. Ja tämä on minulle joka tapauksessa tärkeää viestinnässä. En aina näe henkilöä viesteissä ja kommenteissa.

Lisäksi Internet-naamion taakse piiloutuessaan lukija voi sanoa (ja sanoo) jotain, mitä hän ei koskaan sanoisi katsoessaan silmiinsä. Tällaisissa tapauksissa, kun joutuu kosketuksiin epärehellisyyden... hengellisen epäpuhtauden tai vastaavan kanssa, täytyy yrittää säilyttää Kristuksen rauha suhteessa sellaiseen keskustelukumppaniin.

Onnistuitko voittamaan nämä olosuhteet?

- Pikemminkin ei, en loppuun asti, enkä asettanut sellaista tavoitetta. Haluaisin sanoa jotain muuta: viiden vuoden aikana, jolloin pidin blogia, opin jotain, opin jotain. Viestintä ihmisten kanssa opettaa aina, varsinkin niin laaja ja monipuolinen.

"Edes niiden kanssa, jotka vastustavat?"

- Vastustuskyky on erilainen. Ja tämä erimielisyys määräytyy tavoitteen asettamisesta, eli siitä, mihin tarkoitukseen henkilö esiintyy blogissani. Ja jättää tietysti kommentin. Useimmiten se on kysymys tai pyyntö. Tässä tapauksessa yritän vastata itse.

Aluksi oli vaikea sietää suoraa töykeyttä. Kunnes tajusin: ei aina töykeällä henkilöllä ole tavoitteena tehdä juuri niin. Joskus tällä tavalla se puolustaa itseään, tarkistaa: oletko sellainen kuin yrität ilmoittaa itsestäsi? Pitäisikö minun jatkaa keskustelua kanssasi pääasiasta, salaisuudesta? Joskus se on vain töykeydellä naamioitua kipua.

Joskus odotan, että joku lukijoista vastaa, aloittaa keskustelun. Siinä ihminen tulee näkyvämmäksi. Jos hän itsepintaisesti puolustaa kantaansa, ei kuuntele eikä halua kuulla ketään, päätän: hän haluaa pysyä mielipiteessään ja jopa vakuuttaa Internet-yleisön paremmuudestaan ​​kirkon hierarkkiin nähden. Noudata tässä tapauksessa neuvoja Pyhä Ambrose Optinsky - jättää sellaiset hänen ja Jumalan tahdon varaan. Ja minä lähden. Mutta en enää salli itseni ilmaista itseäni blogissani: se ei ole hänelle pelastava, ja lukijat houkuttelevat.

Annan jokaisen kirjoittaa blogiini mitä haluaa; Valvoin vain yllä mainituissa tapauksissa. Viiden vuoden hierarkkisen bloggaamisen aikana hän "kielsi" vain neljä osallistujaa. Heidän ja lukijoideni hyödyksi.

- Olet useammin kuin kerran sanonut haastatteluissa ja verkkonauhoitteissa, että mikään ei voi korvata kommunikoinnin iloa ...

Ja nyt puhun. Mikään ei voi korvata inhimillisen yhteydenpidon iloa, paitsi viestintä Jumalan kanssa.

Hierarkkinen tottelevaisuus tarkoittaa jotain muuta - johtamista, rakentamista, yhteyttä maallisiin viranomaisiin ja ulkopuolinen maailma, löytää varoja... mutta etkö sinä riitä, hierarkkiset maallikkotehtävät? Siksi blogi on minulle pastoraalinen kanava. Täällä yritän kommunikoida ihmisten kanssa henkilökohtaisesti, pastoraalisesti. Opetan seminaarissa, se on myös välttämätöntä: nähdä tulevien pappien elävät kasvot, kommunikoida heidän kanssaan, jakaa kokemuksiani, lainata heiltä paljon. Yritän tunnustaa - tunnustuksen avulla voit säilyttää sielussasi pastoraalisen valon.

– Mutta miten tämä yhteyteen pyrkiminen sopii yhteen sen kanssa, mitä pyhät isät sanovat: munkki on se, joka elää yksin Jumalalle?

- Vain. Ja samalla vaikeaa. Se on helppo selittää, mutta vaikea ymmärtää ja vielä enemmän toteuttaa. Itselleni löysin vastauksen tähän kysymykseen Vladyka Anthonylta, Surozhin metropoliitilta. Hän kirjoittaa, että tietysti munkki on henkilö, jonka tulee olla Jumalan kanssa, mutta Herra on kaikkialla, kaikessa on Hänen läsnäolonsa jälki. Ja ennen kaikkea ihminen. Lisäksi Vladyka ilmaisee upean ajatuksen: kukaan ei voi poistua maailmasta ja kääntyä ikuisuuteen, ellei hän näe säteilyä naapurinsa silmissä. ikuinen elämä. Uskon, että sellainen näkemys täytyy kehittää itsessäsi munkin toimesta, joka kantaa kirkon kuuliaisuutta maailmassa. Mutta toistan, tämä ei ole helppoa: jollain tämä säteily on ilmeistä, monille näkyvää, toisessa se on kätkettynä syvälle. Ja munkki-pastorin lisäksi sinun on autettava häntä ilmentämään itsensä. Tällaista sisäistä ikuisuuden valoa kutsutaan joskus myös Jumalan kuvaksi.

Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että ihmisen tulee säilyttää yksilöllisyytensä eikä yrittää olla mitä hän ei ole. Kyllä, tarvitaan askeettista päivittäistä työtä, kamppailua intohimojen kanssa, on välttämätöntä paljastaa ja kehittää hyveitä itsessään, mutta samalla pysyä omana itsenään. Ja joidenkin munkkien virhe mielestäni on, että luostariin lähtiessään he luovat itselleen tiettyä eklektisyyttä suurten askeettien kuvista. Ja niin ne pysyvät siinä: ulkoinen assimilaatio sisäisen pysähtymisen kanssa.

Oletko paennut tätä kiusausta?

- Ei. Minulla oli aina tunne, että se oli väärin, mutta tein sen kuitenkin: luin välitunnit, akatisteja, suoritin ruumiillisia tekoja... Tämä tuki minussa olevaa vakaumusta, että olen paranemisen tiellä. Onneksi tajusin ajoissa, että saavutus on hyvä, kun se johtaa nöyryyteen ja rakkauteen. Muuten se on hyödytöntä ja jopa haitallista.

Ja hengellisen mentorin tulisi tarkasti hoitaa laumaa, luoda olosuhteet hänen kasvulleen, auttaa häntä kehittymään omassa laajuudessaan, eikä vääristämään ja tukahduttamaan yksilöllisyyttä.

Ateismista uskoon

- Sinulle, sellaiselle mentorille, joka kasvatti sinut, oli piispa Chrysostomos (Martishkin), jonka takia menit Vilnaan, luostariin?

– Vladyka on ihana ihminen ja upea hierarkki, mutta hän ei ollut henkinen isäni ja korosti aina tätä: ”En ole vanhin tai paimen; Olen ylläpitäjä, joten kerron sinulle (eli minulle) heti, että en pysty hallitsemaan henkistä elämääsi. Ja sanon vielä yhden asian: jokainen pappi, rippijä mukaan lukien, on pylväs, jossa roikkuu kyltti: "Jumala on siellä." Hänen täytyy osoittaa suuntaan paras tapaus auttaa tähän suuntaan, mutta kaikkien muiden on tehtävä kaikki muu itse. Onko Vladyka oikeassa vai ei arvioidessaan pastoraalisia kykyjään, en tiedä. Mutta se, että hän oli sekä oivaltava että viisas ja hyvä psykologi, on varma. Se on pysynyt sellaisena tähän päivään asti. Kunnioitan häntä syvästi.

Miten näit hänet ensimmäisen kerran, miten tapasitte?

- Se tapahtui perestroikan alussa, vuonna 1988. Sitten monet verhot katosivat yhtäkkiä - sekä sisäiset että ulkoiset - ja meillä, uuden yhteisön "neuvostokansa" edustajilla, oli mahdollisuus kommunikoida vapaasti "muiden sivilisaatioiden" edustajien kanssa. Myös ulkomaalaisten ja papiston kanssa.

Valmistuin juuri yliopistosta, olin nuori asiantuntija. Ja sitten ystävät kertovat, että yliopistomme peruskirjastossa on suunniteltu tapaaminen paikallisen arkkipiispan kanssa. Kuka on arkkipiispa, millainen arvokkuus - ei ollut selvää. Ei tiedetä, mistä hän aikoo puhua, mutta vakavaa kiinnostusta on ilmaantunut: erittäin paljon epätavallinen henkilö. Nyt ymmärrän, että tämä kiinnostus ei ilmestynyt, vaan ilmeni. Hän oli aina sisällä, alitajuisesti, ja nyt hänen hetkensä on tullut.

- Mitä mieltä olet uskosta tuolloin?

- Ylhäällä tietysti. Miten voi suhtautua asiaan, josta ei puhuta ollenkaan tai josta puhutaan negatiivisesti: tieteellisen ateismin, dialektisen ja historiallisen materialismin ja muiden "ismien" aikana? Alentuvasti alentuvaa. Hän oli varma paremmuudestaan ​​"lukutaidottomiin uskoviin" nähden, ja siinä kaikki.

Ja sitten tuossa kokouksessa näin yhtäkkiä miehen, jolla oli monipuolinen kehitys, erinomainen puheen taito, joka pystyi antamaan tarkan vastauksen mihin tahansa kysymykseen, oppinut, viisas. Halusin todella tutustua häneen henkilökohtaisesti.

Sitten kommunikaatiomme alkoi. Vladyka antoi minulle pyhät isät ja ortodoksiset psykologit luettavaksi – se oli minulle ilmestys. Vähitellen ortodoksisen perinteen rajaton ja jännittävä maailma alkoi avautua. Se oli paljon korkeampi kuin mitä tapasin maailmassa.

Tarkoitatko taidetta, filosofiaa?

- Ja taide, ja filosofia, ja psykologia ja elämäntapa, ja elämän tavoitteet ja elämän arvot. Kerran olin kiinnostunut monista asioista, opiskelin paljon. Etsittiin. Kunnes hän tuli uskoon - ainoaan tarpeeseen (ks. Luuk. 10 , 41).

- Miten ensimmäinen esiintymisesi elämässäsi taivaallinen suojelija, Pyhä Ignatius (Bryanchaninov), hänen teoksensa?

— Kiitos vielä kerran Vladyka Chrysostomosille. Ensimmäisen tapaamisemme jälkeen hän esitteli minulle Raamatun juhlapainoksen - sellainen tehtiin Venäjän kasteen 1000-vuotisjuhlaksi. Silloin se oli suuri harvinaisuus, kuten mikä tahansa Raamatun painos yleensä. Ainakin Siperiassa.

Aloitin evankeliumista, mutta sillä hetkellä se tuntui minusta ... hieman kuivalta, epämiellyttävältä (meni, sanoi, teki - ei psykologisia luonnoksia sinulle, ei kirkasta kirjallisia laitteita). Evankeliumin lukemiseksi sinun on oltava siihen ainakin jonkin verran valmistautunut. Ja sitten en ollut valmis.

Mutta luin sen. Hän tuli kiittämään Vladykaa esittäen kysymyksiä, jotka vaikuttivat käsittämättömiltä. Ja hän kuunteli ja sanoi: "Kuule, sinulla on sellaisia ​​kysymyksiä... Annan sinulle pari hyvää kirjaa luettavaksi." Ja antoi. Yksi heistä on ortodoksinen psykologi I. L. Yanyshev - hyvä kirja, mielenkiintoinen, älykäs, looginen, systemaattinen aiheen esitys. Toinen - Pyhän Ignatiuksen (Bryanchaninov) teokset, neljäs osa, "Askeettinen saarna". Ja kun avasin tämän kirjan, ymmärsin heti ensimmäisistä riveistä: tässä, minun! Mitä etsin jatkuvasti. Heti ensimmäisistä riveistä lähtien sydän tunsi jonkinlaista hengellistä läheisyyttä pyhimykseen.

Myöhemmin, kun olin jo luostarissa, sain tietää, että MTA:n kirjastossa oli kokoelma kirjeitä tältä modernin luostaruuden opettajalta. Kahdeksan tai yhdeksän osaa on liite apotti Markin (Lozinsky) väitöskirjaan ”Maallikon ja munkin henkinen elämä Pyhän Ignatiuksen (Bryanchaninovin) kirjoihin perustuen”. Halusin todella saada ne sekä itselleni että luostarin kirjastoon. Otin Vladyka Chrysostomosta siunauksen, kirjeen, jossa pyydettiin kopiot kopioimista varten, ja lähdin liikkeelle.

He eivät luovuttaneet sitä heti - tuolloin se oli ensimmäinen kerta, kun MDA-kirjastolle tehtiin tällainen pyyntö - mutta se annettiin. Laitoin nämä volyymit reppuuni ja suuntasin kohti Lavran uloskäyntiä. Ja täällä tapasimme isä Hilarionin (Alfeev), tulevan metropoliitin, DECR:n johtajan, jo silloin tunnetun teologin ja säveltäjän. Tunsimme toisemme, meitä tonsoitiin samassa luostarissa. Hän, kuten aina, tasaisesti, kysyy rauhallisesti: "Mikä sinulla on?". Vastaus: Väitöskirja. Hän, arvioinut reppun tilavuuden yhdellä silmäyksellä, oli hieman yllättynyt: "Sinun?" - "Ei oikeastaan". Ja selitti hänelle tilanteen. Hän toi sen luostariin, teki valokopioita, sidoi sen.

Ja on mahdotonta kertoa, kuinka paljon apua Pyhä Ignatius (Bryanchaninov) antoi kirjeillään luostarielämässäni. Kuinka paljon hän opetti, kuinka paljon hän selitti. Sellainen erikoinen yksilöllisen pastoraalisen neuvonnan koulu.

Henkinen isyys ei ole leima passissa

— Vladyka, yhdessä arkkipiispa Chrysostomosin kanssa, lähdit toiseen maahan, Liettuaan, ja astuit luostariin. Miten päätit ottaa näin suuren askeleen?

Se ei ollut vaikeaa, luota minuun. Luultavasti hahmoni vaikutti: luonteeltani olen maksimalisti - jos teen jotain, niin täysin, kaikella omistautumisella. Ortodoksisuus on minun, mikä tarkoittaa, että sinun täytyy omistautua sille ilman jälkiä. Mutta kuinka, missä arvossa - ymmärsin kerran luostarissa.

– Suutuiko sinua se, että henkilö, jonka vuoksi menit niin pitkälle, jonka vuoksi tulit kirkkoon, ei suostunut olemaan hengellinen isäsi?

- Ei ärsyttävää - hämmästyttävää. Usein, kun käännyt henkilön puoleen jollakin pyynnöllä, kuvittelet itsesi hänen tilalleen, kuvittelet kuinka vastaisit itsellesi. Tässä minä olen - kokenut kirkkoihminen; aloittelija kääntyy minulta apua, miksi ei auta? auttaisin. Ja hän kieltäytyi. Se ei ollut ärsyttävää, vaan pikemminkin yllättävää: miksi? Ja sitten kävi selväksi: Vladyka on älykäs paitsi suhteessa muihin, myös itseensä nähden, arvioi kykyjään realistisesti. Siksi hän otti tehtävän, johon hän uskoi kykenevänsä. Vaikka toistan, mielestäni hän oli todellinen paimen. Totuus on "päinvastoin": useammin kuin ei, hän ei opettanut kuinka tehdä se, vaan repi juuri sen, mikä ei ollut välttämätöntä. Joskus hyvin tuskallisilla tavoilla turhamaisuuteeni.

- Nyt monet ihmiset kysyvät kysymyksen: kuinka etsiä henkistä mentoria ja onko tarpeen etsiä sitä itse? ..

- Itse, vain itseni. Ja minä ajattelen niin: etsi mentori, joka voi kuunnella, ymmärtää, auttaa sinua ymmärtämään vaikeutesi ja voittamaan ne. Sinun ei pitäisi valita tunnustajaa jonkun muun arvostelun perusteella. Hän auttoi jotakuta, mutta ei ehkä auta sinua. Ja muista kysyä Jumalalta: loppujen lopuksi todellinen mentori on Hänen lahjansa.

- Mutta menit arkkimandriitti Johnin (Krestyankin), tulevan tunnustajasi luo, juuri jonkun muun neuvosta!

- Menin neuvon mukaan, mutta valitsin sen itse. Kun he suosittelivat ja jopa voimakkaasti - otin sitten ensimmäiset luostariaskeleet - ja jopa kertoivat pappien ihmeistä, pääni alkoi pyöriä: suuri vanha mies, koko Venäjä menee hänen luokseen, sellainen mahdollisuus! Ja hän, luojan kiitos, osoittautui yksinkertaiseksi, rakkaaksi, läheiseksi, ilman mitään suuruutta. Hän ymmärsi minua ja antoi minulle juuri sen, mitä tarvitsin. En kysynyt: tule isäni tunnustajaksi - päätin itse, että hän ruokkii minua. Ja ruokittiin.

Kun he kysyvät minulta, kuinka valita tunnustaja, vastaan: ja sinä menet yhden papin luo katsomaan, kuunteleeko hän sinua tarkasti vai karkottaako sinut pois ja juoksee pidemmälle? Hän juoksee pidemmälle - luojan kiitos, anna hänen juosta muiden luo, mikä tarkoittaa, että hän ei ole sinun. Ja kuunteleminen on hyvää. Pyydä sitten neuvoa ja jos se antaa, varmista, että se on voimassa, onko siitä ollut hyötyä? Auttoi - kysy toisen kerran, kolmannen kerran. Jos näet, että pappi antaa viisaita neuvoja, pysy hänen kanssaan. Jos ei, rukoile ja katso pidemmälle, mutta älä ihmeidentekijöitä, vaan auttajia hengellisessä elämässä.

Eikä ole ollenkaan tarpeen kysyä: "Tule henkiseksi isäkseni."

Kuuletko usein näitä sinulle osoitettuja sanoja?

- Toki. Mutta toistan, hengellinen isyys ei ole leima passissasi. Lihallisessa elämässä lapset eivät valitse vanhempiaan, vaan hengellisessä elämässä asia on juuri päinvastoin: vanhempiensa lapset valitsevat itsensä. Ihmisen on itse päätettävä, kenelle hän uskoo itsensä. Jos aika näyttää, että olen hänelle hyödyllinen, anna hänen huolehtia minusta edelleen, jos ei, anna hänen etsiä toinen.

– Miten onnistut yhdistämään hierarkian papiston kanssa?

- En voi: en pidä itseäni rippinä. En laita "passiin leimaa" keneenkään, en uskalla pitää ketään hengellisinä lapsiani, paitsi niitä harvoja, jotka itse pitävät minua henkisenä mentorina.

Antaudu patriarkan tahtoon

– Eihän munkki valitse, millä toiminta-alalla hän palvelee kirkkoa. Hän voi palata entisiin ammatteihinsa, jo kuuliaisuudesta, hänestä voi tulla pappi kuuliaisuuden kautta ...

- ...ja jopa piispa...

"...ei ole omaa ilmaista haluansa siihen. Oliko sinun kohdallasi näin?

- Tarkalleen. Jätä maailma, liity luostariveljeskuntaan palataksesi takaisin maailmaan? Minulla ei tietenkään ollut sellaista halua, ei edes ajatusta, ei edes ajatusta. Muistan, kun Vladyka Chrysostomos tarjoutui vikaalipiispaksi Liettuaan, se aiheutti voimakkaan torjunnan sielussani. Pyydettyään siunausta hän meni isä Johnin luo. Isä sanoi: "Ei. Älä ole samaa mieltä, ”- heti kuin vuori harteiltasi. Joten hän vastasi palatessaan: "Vladyka, anna minulle anteeksi, mutta en voi."

— Vladyka Chrysostomos kysyi mielipidettäsi, vaikka hän saattoi yksinkertaisesti kohdata tapaamisen tosiasian kanssa...

- Aina kysytty, eikä vain minulta - kaikilta. Hän ei pakottanut ketään tekemään tahtoaan. Hän saattoi ärsyyntyä, jos hän sai kieltäytymisen, hän saattoi ilmaista jyrkästi mielipiteensä tästä asiasta. Mutta älä koskaan pakota. Sisäisesti herra on hyvin vapaa henkilö, ei ole riippuvainen kenestäkään muusta kuin Jumalasta ja seurakunnasta. Siksi hän kunnioitti (ja mielestäni kunnioittaa tähän päivään asti) toisten vapautta.

- Miksi lopulta suostuit hänen ehdotukseensa tulla piispaksi Kamtšatkassa?

”Koska isä John siunasi minua. Vladyka Chrysostomos osallistui pyhän synodin kokoukseen, ja palattuaan hän sanoi, että Hänen pyhyytensä patriarkka Alexy kääntyi piispojen puoleen pyytäen löytämään ehdokkaan leskeksi jääneeseen Kamtšatkan kirkkoherraan. Sitten Vladyka Chrysostomos tarjosi: "Teidän pyhyytensä, minulla on yksi munkki, korkeampi koulutus Sillä on…". Patriarkka vastasi: ”Kysy, jos hän haluaa. Älä vain pakota sitä."

Hän ei pakottanut, vaan ehdotti hyvin tunnepitoisesti: ”Isä Ignatius! Olin Kamtšatkassa, siellä on mahtavaa - luonto, ilmasto, upeita ihmisiä! Neuvoisin sinua... On älymystöä, ja sinulla itselläsi on korkeampi koulutus, he kerääntyvät ympärillesi. Pyysin siunausta neuvotella tunnustajan kanssa, kirjoittaa kirje. Hän oli täysin varma, että isä John sanoisi jälleen: "Ei".

Kirje lähetettiin samana päivänä, vastaus tuli yllättävän nopeasti. Niin nopeasti, että sydämeni oli levoton. Otin kirjeen papilta, menin temppeliin, Johanneksen teologin kappeliin, asetin sen valtaistuimelle, polvistuin ja aloin rukoilla. Kun minusta tuntui, että voin kertoa vain Herralle oikeat sanat sanoi: "Herra, tapahtukoon sinun tahtosi." Hän avasi kirjekuoren ja siellä papin kädellä: "Alistu patriarkan tahtoon."

Sitten oli tapaaminen Hänen pyhyytensä patriarkka Alexyn kanssa, yritys selittää hänelle valmistautumattomuuteni: ”Teidän pyhyytensä! Olen ollut kirkossa vasta yhdeksän vuotta, minulla on hyvin vähän kokemusta kirkosta, ja piispana oleminen… En voi edes kuvitella, mitä se on!” Hänen pyhyytensä kuunteli tarkkaavaisesti, kysyi paljon ja sanoi sitten: "Ajattelemme, että se on Jumalan tahto piispan vihkimisenne suhteen."

Kamtšatka. Habarovsk. nousuvesi

– Menikö Kamtšatkassa juuri niin kuin Vladyka Chrysostomos sanoi?

– Kyllä, niin se meni – luonto, ilmasto. Ja ennen kaikkea ihmiset, jotka jotenkin heti hyväksyivät minut, ja menin mielelläni tapaamaan heitä. Palvelu Kamtšatkassa on kolmetoista vuotta elämästämme heidän kanssaan, minulle merkittävin, vaikkakin vaikea ja monimutkainen. Totta, oli myös sellaisia, hyvin harvat, jotka ottivat uuden piispan vihamielisesti vastaan, alkoivat vastustaa, levittää huhuja. Mutta jotenkin se kaikki meni ohi, ohitti sekä minut että Kamchadalit. Kun annat itsesi täysin palvelulle, kaikella pikkukaupalla ei ole enää merkitystä, se jää sinne, missä sen pitääkin olla - viimeisellä paikalla. Suosittelen myös nuoria pastorit noudattamaan tätä periaatetta.

— Vuonna 2011 sinut nimitettiin Habarovskin osastoon. Ja vain kaksi vuotta myöhemmin he kohtasivat tulvan Amurilla. Kun olit vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa tämän katastrofin aikana, mikä oli asenne sinua kohtaan?

”Koko ortodoksinen perheemme – sekä pastorit että seurakuntalaiset – tulivat taistelemaan tätä vitsausta vastaan. Ensin rukoilimme. Mutta ei vain: he rakensivat patoja, keräsivät tavaroita, rahaa, ruokaa, lääkkeitä, perustivat vastaanottokeskuksen uhreille. Pappimme vierailivat tulvivissa kylissä moottoriveneillä ja veneillä, auttoivat ihmisiä sekä sanalla että ruoalla.

Tällaisten tapaamisten jälkeen useita kymmeniä ihmisiä otti Pyhä kaste.

- Mitä tapahtui syksyllä, kun tilanne lähti uutisten etulinjoihin?

– Vaikein alkoi syksyllä. Huomio Kaukoitään on heikentynyt, ongelmat lisääntyneet. Vesi laantui, ihmiset alkoivat palata koteihinsa, ja he ovat huonossa tilassa: pilaantuneita, kosteita, tyhjiä. Oli tarpeen saattaa ne oikeaan muotoon: kuivaa, korjata. Kiitämme Hänen pyhyyttään patriarkka Kirilliä siitä, että hän vetosi koko kirkkoomme auttamaan Kaukoidän ihmisiä ja siitä, että hän antoi suuren panoksen itse. Kiitämme kaikkia veljiä ja sisaria, jotka vastasivat tähän kutsuun - he keräsivät noin 130 miljoonaa ruplaa. Tällä rahalla ostimme paljon tavaroita ja tarvikkeita, lämpöpistooleja, lämmittimiä. Aiomme alkaa rakentaa erillistä taloa uhreille.

Toinen vaikeus syntyi - evakuointikeskuksissa. Jotkut siellä olevista elävät edelleen tottuneeseen tapaan. On juopumista ja perheongelmia, jotka joskus muuttuvat skandaaleiksi... Hiippakuntamme yrittää auttaa ihmisiä myös näissä olosuhteissa. Papisto pitää pastoraalipuheita, kulttuuriosasto järjestää luovia kokouksia, konsertteja…

— Otitko Krymskin kokemuksen?

- Kaukoidässä tapahtumat kehittyivät hieman eri tavalla: Krymsk tulvi heti ja vesimme nousi hitaasti. He onnistuivat evakuoimaan ihmisiä, pystyivät sijoittamaan evakuointikeskuksia, valmistamaan välttämättömät asiat. Tällaista työtä teimme. Järjestimme seurakuntalaisten ja pappien avun tarvittaessa, mukaan lukien patojen vahvistaminen.

- Osallistuivatko kaikki temppelit tähän?

- Kaikki Habarovskin seurakunnat ja tulvapaikat. Sekä papit että seurakuntalaiset. Ensimmäisenä päivänä rukouksen jälkeen kaikki tulivat ulos rakentamaan patoa, jonka jälkeen jokainen seurakunta työskenteli vuorotellen.

Taivaalla, veden alla, maassa

”Tänään kirkko on aktiivisesti mukana yhteiskunnan elämässä, olosuhteet ovat aivan erilaiset kuin 25 vuotta sitten. Mitä vaaroja tässä asemassa mielestäsi on?

– Yksi vaaroista on mielestäni halu asettaa liian suuria toiveita omiin voimiin, yhteistyöhön viranomaisten kanssa. Älä luota ruhtinaisiin, ihmisten poikiin(Ps. 145 , 3). Metropolitan Sourozhsky Anthony on muitakin ihania sanoja: "Kirkon tulee olla yhtä voimaton kuin Jumala." Minun mielestäni hän on täysin oikeassa. On selvää, että kirkko moderni maailma tulee ottaa huomioon hänen todellisuutensa, rakentaa suhteita häneen. On selvää, että meidän on rakennettava kirkkoja, julkaistava kirjoja, tuotava Kristuksen valo ihmisille - ja ilman viranomaisten apua, ilman yhteistyötä heidän kanssaan tämä ei ole helppoa. On selvää, että vallassa oleminen ei aina liity vastuuseen, säädyllisyyteen ja velvollisuuteen.

Mutta paimenen täytyy olla Kristuksen paimen kaikkialla – seurakunnassa, perheessä ja ministerin virassa. Ja kaikissa olosuhteissa ne pysyvät, vaatipa hän katumusta tai pyytää apua temppelin rakentamisessa. Ja tämä tarkoittaa, toistan, oppimista näkemään ihmisen sielu hänen asemastaan ​​riippumatta ja kääntymään siinä suoraan Jumalan kuvan puoleen.

- Tapahtuiko niin, että päinvastoin sinut pidettiin hallintovirkailijana, vain kirkkoherrana?

- Valitettavasti, kyllä. Aluksi käy niin, että jotkin havaintokliseet toimivat. Ja sitten paljon riippuu pastorista itsestään.

— Kun lähdit purjehtimaan ydinsukellusveneellä "Tomsk" Jäämerellä, eikö suhtautuminen sinuun aluksi ollutkaan aivan riittävä?

Oli hämmennystä: "Kuka tämä on? Miksi hän tulee kanssamme? Kuka sitä tarvitsee? Ja sitten alkoi päivittäiset toimet, palvelutyö sekä heille että minulle.

Siirtymän aikana kastettiin kahdeksan ihmistä. Risteilijällä, veden alla, vietimme jumalallista liturgiaa. Kaikki mahdolliset, vapaat olivat paikalla, eivätkä kaikki tulleet työvaatteissa, vaan täydessä sotilaspuvussa. Siirtymän loppuun mennessä oli jäljellä vain säilykelihaa, joten ehtoolliseen valmistautuvat eivät yleensä syöneet käytännössä mitään kolmen päivän ajan - he paastosivat. Sanoin heille: "Älkää, älkää syökö!" Edelleen paastoaa. Suurin osa veneen miehistöstä meni tunnustamaan. Siirtymän lopussa meistä tuli ystäviä, ja sitten menin usein heidän luokseen, he minun; meni naimisiin luonani, lapset kastettiin; he tulivat vain neuvomaan.

- Ilmesit usein siellä, missä piispana ei ole helppo kuvitella: hyppäsit laskuvarjolla ja menit vaelluksille nuorten kanssa ...

– Mitä vikaa siinä on, että piispa on laumansa kanssa? Jos on mahdollisuuksia ja terveys sallii. Petropavlovskissa todellakin me "nuorten" kanssa kiipesimme tulivuorelle, vaeltelimme ja työskentelimme luostareissa, vietimme yhdessä vappuja ja järjestimme konsertteja ja näyttelyitä. Eikä vain "nuorten", vaan myös muiden seurakuntalaisten kanssa.

Habarovskissa tätä ei ole mahdollista tehdä samassa määrin - tottelevaisuutta on paljon enemmän. Ja sitten - jo ikä: olen kuusikymmentä. Mutta minä menin laskuvarjohyppyyn. "Nuorten" kavereiden ja useiden seminaareiden kanssa. Tarjosin niitä itse; En pakottanut, en provosoinut, vaan ehdotin ja katsoin reaktiota. Joku kieltäytyi periaatteellisista syistä, ja joku halusi, mutta pelkäsi, ei voinut voittaa pelkoa. Näin halusin auttaa.

— Mutta miksi sinulle oli niin tärkeää, että he voittivat itsensä?

"He ovat tulevia paimenia. Ja tämä on ennen kaikkea uhraus ja rakkaus laumaa kohtaan, niitä kohtaan, jotka Herra on uskonut sinulle. Isä John (Krestyankin) puhui pienten hyvien tekojen tarpeesta - ei suurista, vaan päivittäisistä pienistä, mutta ihmisille ja Jumalalle tärkeistä teoista. Pastorin tulee jatkuvasti voittaa henkilökohtaiset halut, omistautua täysin sille, mikä palvelee lauman pelastusta. Ja tätä varten tarvitset taitoa, sinun on opittava tämä.

Usein seminaareissa opiskelijoiden liikkuminen ja fyysinen aktiivisuus on rajoitettua. Heidän iässään tämä voi johtaa surullisiin seurauksiin sekä terveydelle että tulevalle paimenelle: he tottuvat vauraaseen, mitattuun elämään - sitten heidän on pakotettava itsensä lähetystyöhön, muuhun toimintaan. Ja paimentaminen kepin alta, eikä sydämen käskystä... ymmärräthän... Nuoret kaverit tarvitsevat aktiivista elämäntapaa.

Seminaarissamme esitin aluksi harjoituksia: unen jälkeen 20 minuuttia. Aluksi se oli heille vaikeaa. Mutta en perääntynyt: "Te olette tulevaisuuden paimenet. Tämä tarkoittaa, että sinulla on seurakunta, ehkä useampi kuin yksi. Kaukoidässä on pitkiä matkoja, joudut vierailemaan useissa kylissä. Tämä vaatii sekä terveyttä että fyysistä kuntoa. Ymmärsi ja suostui. Sitten kerran viikossa he alkoivat uida uima-altaassa. Kerran viikossa - urheilupelejä. Sen jälkeen seurasi ehdotus laskuvarjosta.

Nyt meillä on oma jalkapallojoukkue, kilpailemme tasavertaisesti maallisten yliopistojen kanssa, järjestämme pöytätenniskilpailuja ja monia muita urheilutapahtumia järjestetään seminaarissa.

— Psykologian väitöskirjasi on myös omistettu tulevien paimenten kasvatukselle. Mikä sai sinut valitsemaan tämän aiheen?

– Opinnäytetyön aihe on: "Pastoraalisen toiminnan tehokkuuden riippuvuus pastorin motivaatio- ja semanttisesta alueesta." Pastoraalinen motivaatio, pastorin halu palvella on pääasia hänen toiminnassaan. Jos näin ei ole, ministeriö rappeutuu ammatiksi: hauta-suitsutin-asunto-aspergaattori. Ja tässä on erittäin tärkeää, kuinka hengellinen valmistautuminen tapahtuu seminaareissa, kuinka hengellinen ja koulutusprosessi rakennetaan. Nykyajan pastorien on hyödyllistä tuntea psykologian perusteet, hallita joitain psykologisia taitoja, osata erottaa henkiset poikkeamat mielenterveyssairauksista ja osata käyttäytyä jälkimmäisessä tapauksessa. Nyt paljastuu yksi aikamme pääongelmista - ammatillinen burnout. Katolisilla ja protestantteilla on koko järjestelmä tämän tilanteen korjaamiseksi pastorien keskuudessa, mutta emme ole tutkineet tätä millään tavalla.

– Onko tällainen loppuunpalaminen mielestäsi väistämätöntä?

Ei, en voi sanoa, että se on väistämätöntä. Ortodoksilla on kaikki armon täyteys, joka parantaa meidät, heikkoja, ja täyttää köyhät. Mutta seminaariin tulevat ihmiset maailmasta, eivät siellä nuoresta iästä lähtien kasvatetut aloittelijat luostareista. Heillä on monia psykologisia ja persoonallisia vikoja. Tapahtuu, että kasvatamme nuoresta miehestä papin siinä uskossa, että kaikki tarvittava kristilliset säätiöt hänellä on. Mutta hän ei ole vielä tullut mieheksi: hän ei ole oppinut rakastamaan, hän ei ole oppinut kuuntelemaan ihmisiä, hän ei ole valmis olemaan isä laumalleen.

Tapahtuu, että ihmiset eivät tule seminaariin, vaan lähtevät: maailmasta, ongelmistaan. Tai he haluavat viihtyä elämässä...

- Miten tämä ongelma ratkaistaan?

— On vain yksi ratkaisu, kuten sanoin — selkeästi ja oikein jäsennelty hengellisen ja moraalisen kasvatuksen prosessi teologisissa kouluissa, hakijoiden valinta: kaikille ei anneta mahdollisuutta paimentamiseen. Tässä käytännön psykologia voi auttaa. Olen tehnyt tätä kaksi vuotta. En usko, että se oli epäonnistunut.

On myös toinen puoli: jotkut opettajat tuntevat teologiset tieteet hyvin, mutta he eivät hallitse opetusmenetelmiä. Tästä johtuvat epämiellyttävät tunnit, tylsät luennot, opiskelijoiden tiedon huono omaksuminen, kiinnostuksen menetys oppimista kohtaan. Kaksi vuotta sitten otin seminaarissamme käyttöön pakollisen kurssin - en enää oppilaille, vaan opettajille. Kokeneet maalliset kasvattajat ja psykologit opettavat seminaarin opettajille opetusmenetelmiä, puheen, muistin ja tiedon aktiivisen omaksumisen kehittämismenetelmiä.

Lisäksi kutsumme useita kertoja vuodessa ortodoksisia psykologeja järjestämään kommunikaatiokoulutuksia, ylittämään sisäisiä esteitä ja kehittämään luovuutta.

toiveuni

— Vladyka, oletko samaa mieltä siitä, että luostarielämä todella päättyy piispan vihkimiseen?

- Jos arvioit luostarikirjoilla, niin kyllä. Pohjimmiltaan ei. Kristus Vapahtaja oli ensimmäinen todellinen munkki. Mutta Hän ei asunut sellissä; tietääkseni Hän ei lukenut akatisteja. Vaikka piispalle se on vaikeaa, voi aina löytää aikaa sekä rukoukselle että Jumalan kanssa olemiseen. Ulkoisesti ihmisten kanssa, sisäisesti Jumalan kanssa. Näin isä John opetti minulle.

Tarpeeksi pitkään aikaan Olin vakuuttunut siitä, että oli mahdotonta yhdistää piispakuntaa luostaruuteen. Vasta kun aloin lukea piispa Anthony of Sourozhin kirjoja, kaikki loksahti paikoilleen: tajusin, että oli mahdollista ja välttämätöntä yhdistää. Sinun tulee olla kuuliainen Jumalalle: mene minne Hän lähettää, tee mitä Hän käskee, opi näkemään Hänet ympärilläsi olevissa ihmisissä. Silloin Hän itse on kanssasi.

Muistan, että isä John kirjoitti minulle kerran: monet munkit, "jättyivät maailmasta", eristäytyivät selleihin ja seuraavat vain ylpeyttään. Ja sinä menet ihmisten luo ja palvelet heitä! Silloin sinusta tulee hyvä munkki.

- Jos sinulle tarjottaisiin nyt paluuta mihin tahansa elämänvaiheeseen, kuka haluaisit olla?

- Yksinkertainen munkki Pyhän Hengen luostarin sellissä. Kaikki piispan vuodet tämä oli unelmani. Hän on edelleen, tämä unelma. Totuus on, että se on epärealistista.

Kuva Sofia Nikitina

Lehti "Orthodoxy and Modernity" nro 28 (44)

Haastatteli Valeria Posashko

http://www.patriarchia.ru/db/text/2876413.html

Hänen pyhyytensä Moskovan ja koko Venäjän patriarkka Kirill onnitteli Habarovskin ja Amurin alueen metropoliittaa Ignatiusta piispan vihkimisen 15-vuotispäivänä.

Hänen eminenssi, hänen eminenssi Ignatius, Habarovskin ja Amurin metropoliitti
Teidän Eminentsanne!
Ota vastaan ​​sydämelliset onnitteluni piispanvihityksesi 15-vuotispäivänä.
Kun olet luopunut maallisesta tiestä, olet valinnut vaikean luostarityön ja pastoraalisen neuvonnan tien.
Ajan kuluessa sinun oli määrä saada apostolinen armo. Pysymällä Pietarin ja Paavalin ja Habarovskin näkemyksellä huolehdit Herran sinulle uskomasta hengellisestä laumasta isällisellä tavalla ja pyrit varmistamaan, että koko laumasta ”tulee iankaikkisen elämän perillisiä” (Tiitus 3:7).
Nyt sinulle on uskottu Amurin metropolin hoito. On ilahduttavaa, että suorittaessaan piispan virkaa isänmaamme Kaukoidän rajalla Erityistä huomiota Omistaudut kirkon lähetystyön kehittämiseen ja yrität todistaa ikuisesta ja muuttumattomasta totuudesta ymmärrettävällä tavalla moderni mies Kieli.
Armollinen Vladyka, Puhtaimman Äitinsä rukousten kautta, pitäköön sinut hyvässä terveydessä ja mielenrauhassa monien vuosien ajan ja auttakoon sinua voiman voimalla suorittamaan vastuullista arkkipastoraalityötä pyhän kirkon parhaaksi ja Jumalan kansan pelastukseen.

Rakkaudella Kristuksessa

KIRILL, MOSKOVAN JA KOKO Venäjän patriarkka

Habarovskin ja Amurin metropoliitta Ignatius

Ignatius, Habarovskin ja Amurin alueen metropoliita (Pologrudov Sergey Gennadievich)

Vuonna 1978 hän valmistui Irkutskin fysiikan osastolta valtion yliopisto, vuosina 1978-1980 hän palveli Neuvostoliiton armeijan riveissä. Vuosina 1980-1983 työskenteli insinöörinä Itä-Siperian energiainstituutissa, vuodesta 1983 lähtien hän vastasi All Unionin tieteellisen kirurgian keskuksen lääketieteellisen kybernetiikan laboratoriosta.

Vuonna 1988 hän sai pyhän kasteen. Maaliskuussa 1990 hän liittyi Vilnan Pyhän Hengen luostarin veljiin. Hän suoritti kirjastonhoitajan, dekaanin, luottamusmiehen ja sisäoppilaitoksen tunnustajan tottelevaisuuden Vilnassa.

Vilnan ja Liettuan arkkipiispa Chrysostomos asetti hänet diakoniksi 27. syyskuuta 1990.

Vuonna 1993 hän valmistui poissaolevana Moskovan teologisesta seminaarista.

Syyskuussa 1992 hänet nimitettiin Pyhän Hengen luostarin dekaaniksi.

Helmikuussa 2008 piispa Ignatius avasi bloginsa Internetissä: http://blogs.pravkamchatka.ru/wordpress/

Pyhän synodin päätöksellä 22. maaliskuuta 2011 (lehti nro 15) hänet nimitettiin Habarovskin osastoon.

Pyhän synodin päätöksellä 5.-6. lokakuuta 2011 (lehti nro 132) hänet nimitettiin äskettäin perustetun Amurin metropolin johtajaksi.

Perinteisessä merkityksessä metropoliittina tai arkkipiispana oleminen on kunnia, mutta näin ei aina ollut. Kun apostolit saarnasivat ja rakensivat ensimmäisiä kristittyjä yhteisöjä, he asettivat pappeja pienten yhteisöjen hoitoon ja piispat suuriin yhteisöihin. Ajan myötä Kristuksen kirkko kasvoi ja levisi kaikkialle maailmaan. Seurakuntien määrä kasvoi, piispojen määrä lisääntyi, jota metropoliitta hallitsi.

”Ja tämä ei ollut lainkaan palkinto, se ei ollut lainkaan rohkaisu ja henkilön korotus. Tämä merkitsi paljon työtä edessä. Kun henkilö nostettiin metropoliitin arvoon, kukaan ei yleensä onnitellut häntä, vaan päinvastoin, he tunsivat myötätuntoa häntä kohtaan, empatiaa ”, piispa lisäsi.

”Pyhän synodin järjestämä metropoli alueellemme on merkki luottamuksesta meitä kohtaan. Sinun ja minun on valmistauduttava suureen hedelmälliseen työhön, koska nyt olemme valtavien tehtävien edessä. Kirkolla on nyt kaikki mahdollisuudet tavoittaa ihmisiä, tuoda heille Jumalan Sana. Eikä vain metropoliittien, arkkipiispojen ja pappien, vaan kaikkien uskovien tulisi tehdä tätä”, sanoi Habarovskin ja Amurin metropoliitta Ignatius.

Valeria Mihailova

Päivystys Argentiinassa: Metropolitan Ignatiuksen ministeriö

Jokainen pappi on pylväs, jossa roikkuu kyltti: "Jumala on siellä"

Vuonna 2015 Metropoliita Ignatius (Pologrudov) Aloin opiskella espanjaa itsekseni. Ja vuonna 2016, yllättäen, 18 vuoden Kaukoidän palveluksessa, hänet määrättiin Argentiinaan. Miksi "sinulle" puhuminen ei ole loukkaavaa Argentiinassa, miksi Dostojevski on suosittu maassa Etelä-Amerikka Millaista on tunnustaa espanjaksi - Metropolitan Ignatius sanoi Pravmirin haastattelussa.

Rukous häviäjien puolesta espanjaksi

– Miten piditte uutisen siirtymisestä uudelle osastolle, toiseen maahan, toiselle mantereelle. Oliko se odottamatonta?

Kyllä, yllättäen. Vietin kaikki kahdeksantoista vuotta hierarkkisesta palveluksestani Venäjällä, isänmaamme maassa. Ensin ensimmäisessä osastossa - Kamchatka, sitten toisessa - Habarovsk; molemmat ovat Kaukoidän, lähetystyöntekijöitä ja koulutusta.

Minua muovasivat ne ihmiset, olosuhteet, elinolosuhteet ja tehtävät, jotka kirkko ja Hänen pyhyytensä patriarkka asettivat minulle lähetyssaarnaajana ja koulutuspiispana.

Joten en odottanut käännöstä. Vaikka nyt, puolen vuoden palvelukseni Etelä-Amerikassa, alan nähdä tietyn kaavan: kaikki saarnatuolini ovat erittäin äärimmäisiä.

Metropoliita Ignatius pohjoisnavalla

- Millä tavalla äärimmäistä?

– Kamtšatka on itäisin alue. Siitä päivä alkaa; on jatkuvia maanjäristyksiä ja magneettisia myrskyjä, kovaa tuulta ja lunta toisten kerrosten ikkunoihin asti. Siellä, perestroikan vuosina, ihmisten ei tarvinnut niinkään elää kuin selviytyä. No, me, papit, suoritimme palvelutyömme samoissa olosuhteissa.

Habarovsk on Venäjän kolmanneksi suurin alue. Laavuudet ovat valtavia, kylät ovat hajallaan koko alueella - yritä peittää se! peitetty. Kun olin siellä, maan johto alkoi kiinnittää suurta huomiota Kaukoidän piiriin. Tämä on ymmärrettävää: 2000-luvun geopolitiikka on siirtymässä Aasian ja Tyynenmeren alueelle, ja siksi meidän Kaukoitä on kehitettävä. Ja tästä johtuvat erityisvaatimukset kirkolle, sen papistolle ja hierarkkeille.

Joten minun piti palvella, työskennellä ahkerasti kaikissa tunnetuissa ja odottamattomissa olosuhteissa: sekä sukellusveneissä että laivoissa. Amurin hätätulvan aikana kaikki papit menivät töihin pelastaakseen Habarovskin.

Täällä, Argentiinassa, on myös ääriosasto - "Far West".

Oliko lähteminen pelottavaa? Silti niin monen Kaukoidässä vietetyn vuoden jälkeen - täysin erilainen ympäristö, tuntematon kieli ...

Ei, ei ollut pelkoa. Patriarkkaamme luotettiin täysin. En tietenkään tiennyt, mikä minua odotti uudessa paikassa, itse paikasta tiesin vasta koulun maantiedon kurssilta.

Mutta minulla ei ollut epäilystäkään yhdestä asiasta: Hänen pyhyytensä tiesi kykyni ja mahdollisuuteni paremmin kuin minä. Mitä voin ja mitä en, mitä voin käsitellä ja mitä en hallitse, hän näki, ja siksi hän tiesi mitä oli tekemässä ohjaten minut tähän palvelukseen. Myös aiemmalla valmistelulla on saattanut olla merkitystä.

Ja sitten, tässä on tietty Jumalan Providence. Vuotta ennen kuin sain tämän nimityksen, aloin oppia espanjaa.


- Mihin tarkoitukseen?

- Sitten sielulle. Kielen oppiminen auttaa pitämään itsesi "kunnossa". Älyllinen.

Miksi erityisesti espanjaa?

– Noin 3 vuotta ennen sitä kävin ensimmäistä kertaa ulkomailla. Hän oli ollut aiemmin pyhiinvaelluksella - Athos-vuorella ja Jerusalemissa. Ja sitten yksi hyvistä ystävistäni, filantrooppi, ehdotti: "Mene, Vladyka, matkusta ainakin kerran. Maksan sinulle kahden viikon matkasta mihin tahansa maahan." Ajattelin: missä? Ja sitten, melkein satunnaisesti, päätin: menen Espanjaan.

Meni. Ja pidin todella tästä maasta. Erityinen keskiajan ja nykyajan harmonia. Ja pidin myös espanjalaisista itsestään: avoimista, sydämellisistä, rikkaista jonkinlaisesta sisäisestä jaloudesta, ilman aavistustakaan ylimielisyydestä. Venäläisiä kohdellaan hyvin, erityisesti minua. Näytti jopa siltä, ​​että he ovat samoja kuin me, vain he eivät selvinneet vallankumouksen, neuvostojärjestelmän, toisen maailmansodan ja perestroikan kauheista mullistuksista.

No, kieli itsessään on kaunis: ilmeikäs, ystävällinen. Kuten espanjalaiset sanovat: "amable" - sitä se on. Sitä haluttiin pikkuhiljaa opiskella.

Nyt opiskelen sitä myös tarvittaessa ja paljon intensiivisemmin - joka päivä yritän opiskella useita tunteja. On tiettyjä onnistumisia, voin jo puhua kokouksissa, tapaamisissa, kommunikoida päivittäisellä tasolla. Sain kutsun luennoille venäjää ortodoksinen kirkko espanjaksi. Olen valmistautumassa.

– Tarjotaanko liturgia venäjäksi vai osittain espanjaksi?

– Palvelemme niin, että seurakuntalaiset ymmärtävät, mitä liturgian aikana tapahtuu. Eikä vain ymmärtää, vaan myös osallistua. Ja he ovat meille erityisiä: jotkut puhuvat vain espanjaa, jotkut vain venäjää ja jotkut molempia.

Siksi laulut ja apostoli evankeliumin kanssa ja "uskon" ja "Isä meidän" kuulostavat sekä kirkon slaaviksi että castellanoksi. Emme päässeet tähän heti - se vei aikaa, keskustelu kaikista olosuhteista pappien kanssa. Perustettiin komissio liturgisten tekstien kääntämiseksi espanjaksi ja portugaliksi.

Mikä voi yhdistää niin erilaisia ​​maanmiehiä kuin meidän - seitsemän maahanmuuttoaaltoa. Vain yhteinen rukous, liturgia - palvonta, kokoontuminen, lujittaminen. Joten keräämme, yhdistämme.

- Seurasiko joku hengellisistä lapsistasi sinua Habarovskista?

- Kaksi henkilöä. Hakijoita oli enemmän, mutta en voinut ottaa heitä kaikkia: heidän oli pysyttävä kuuliaisissaan ja autettava Vladyka Vladimiria (Samokhin) (nykyinen Habarovskin ja Amurin metropoliitta. - Toim.).

Hieromonk Anthony (Zhukov) meni kanssani. Hänen kuuliaisuuden ensimmäisistä päivistä lähtien koko hänen luostaripolkunsa suoritettiin minun ohjauksessani, hän on tottunut tyyliini ja voi työskennellä hedelmällisimmin juuri minun ohjauksessani. Isä Anthonyn "historia" ei ole pieni - Kamtšatka, Habarovsk, kahden luostarin organisaatio suuri numero pyhiinvaeltajat, lähetystyö ja koulutustoiminta.

Etelä-Amerikka tarvitsee myös hyvin organisoituja ortodokseja seurakunnan elämää. Kyllä, jopa luostareissa. Hyväksyi hänen pyyntönsä.

Kulttuuriosaston johtaja Tamara Ivanovna Yarotskaya matkusti myös Argentiinaan. Kerran hän seurasi minua Habarovskiin Kamtšatkasta. Ja nyt on Buenos Aires... Olemme työskennelleet yhdessä 15 vuotta, ymmärrämme toisiamme täydellisesti, hänellä on kokemusta erilaisten ja mielenkiintoisimpien kulttuuriprojektien toteuttamisesta. Venäjällä ollessaan kuitenkin. Mutta Etelä-Amerikka voi olla myös hedelmällinen maaperä tälle.

- Luin blogistasi, että Buenos Airesissa tyttö nimeltä Katya, joka myös tuli Venäjältä, päivystää temppelissä ...

– Kyllä, tämä on henkinen tytär, mutta jo isä Anthony. Erityisesti hänen avunsa ansiosta he järjestivät päivittäisen päivystyksen Buenos Airesin ortodoksisessa katedraalissa. Sitä ennen he eivät voineet pitää sitä auki koko ajan - sinne ei ollut ketään nimitettävää. Nyt se on avoinna klo 8-21. Päivittäin. Hän leipoo myös prosphoraa ja opettaa ikonimaalaustunteja. Lisäksi hän valmistautuu nunnaksi.

- Temppeli on auki. Entä tulokset? Ihmiset tulevat sisään, ovat kiinnostuneita, kysyvät?

- Joo! Ja he tulevat, ovat kiinnostuneita ja kysyvät kysymyksiä. Ensinnäkin argentiinalaiset. Joku aidosti utelias: niin monta vuotta, he sanovat, olemme asuneet tällä alueella, naapurikaduilla, niin monta vuotta olemme kävelleet ohi - ja kaikki on kiinni, mutta täällä ... se on jatkuvasti auki. Mitä tapahtui? Joku kiinnostunut: "Olet siis venäläinen, ortodoksinen! Aaaaaa! Epäselvä. Olemme katolilaisia, mitä eroa sillä on?"

Mutta suurin osa tulee rukoilemaan, kunnioittamaan ortodoksisia pyhäkköjä, vain kokemaan muutaman minuutin hiljaisuuden. Sellaisia ​​varten käänsimme espanjaksi ja painoimme paljon rukouksia: yksinkertaisia, ymmärrettäviä, sydämellisiä ja hyvin erilaisia. Sateesta ja sateen puutteesta, epäsopusta perheessä ja työssä, sairauksista eroon pääsemisestä, vihollisen panettelusta (oi, kuinka olennaista tämä on täällä). Alikehittyneistä lapsista ja nuorista. Joku opas ortodoksisen rukouksen harjoittamisesta.

- Eli rukous kaksisuuntaisen puolesta?

- Ja myös tuplapelistä. Rukous on aina tärkeä kaikissa tilaisuuksissa, missä tahansa herruuden paikassa... Ihmiset usein unohtavat tämän, ja meidän pyhä velvollisuutemme on muistuttaa.

Joten muistutamme teitä, kun puhumme tulevien kanssa, rukoilemme yhdessä ja sitten annamme näiden rukousten tekstit. Tällaisia ​​päivittäisiä tapaamisia on monia.

Olen päivystys temppelissä maanantaisin.

- Kuinka niin? Istuuko metropoliitta temppelin pöydän ääressä ja vastaa ihmisten kysymyksiin?

- En ole pöydässä enkä istu: menen niiden luo, jotka tulevat, selitän, vastaan. Yleensä yritän jotenkin auttaa. Jotain.

Koko päivä temppelissä on henkistä vahvistusta, se on tasapainoa ja jonkinlaista ajatuksen läpinäkyvyyttä koko viikolle. Ja kun joudut tekemään pastoraalimatkoja useiden päivien ajan ja jopa kaikkialla mantereella, tällaiset maanantait ovat yksinkertaisesti välttämättömiä. Sitten viestintä. Täällä tapaamiset ihmisten kanssa ovat erittäin mielenkiintoisia, herättävät hyviä, ystävällisiä tunteita. Saan heistä suurta tyydytystä.

Kuvitella. Kaksi ihanaa, miellyttävää naista tulee sisään: äiti ja tytär. He tulivat sisään ja sanoivat hei. Minä, pakottamatta itseäni, tarjouduin auttamaan heitä. He vastasivat: "Kiitos, ei tarvetta." Sitten - he näyttivät siltä, ​​ja minusta tuntuu, että he haluavat kysyä jostain, mutta he ovat hämillään. Itse lähestyin heitä. Saimme puhua. Hän puhui luettelostamme Jumalanäidin Pochaevin ikonista, osasta Herran ristiä - kirkkomme pääpyhäköstä. Rukoilimme yhdessä. Juttelimme 15-20 minuuttia, ja sitten he halusivat olla yksin, sytyttää kynttilöitä.

Hetken kuluttua suuntasimme uloskäyntiä kohti, ja yhtäkkiä tyttäreni, hyvin nuori tyttö, noin 16-vuotias, niin siro, kaunis, tuli luokseni, halasi minua tiukasti ja suuteli minua kahdesti. Ja sitten tuli äiti. Joten - vilpittömästi, vilpittömästi kiitti, halasi, suuteli ja lähti! Mitä mieltä olet tästä? Kyllä, ei yhtään. On vain iloista, miellyttävää, että ihmiset hyväksyvät sinut niin avoimesti, kiitollisina ja vilpittömästi.

No, kieliharjoittelu... erittäin hyvä tilaisuus parantaa käytännön espanjan kielenkäyttöäsi.

Perjantaisin otan siis ihmisiä vastaan ​​hiippakunnan päällikkönä - näin oli sekä Habarovskissa että Kamtšatkassa. Ja maanantai on päivä, jolloin teen velvollisuuttani temppelissä.

"En pelkää näyttää tyhmältä"

– Sanoit kerran haastattelussa, että tapasitte ensimmäisessä piispassa (Se oli arkkipiispa Chrysostomos (Martishkin). - Toim.) - vuonna 1988 tai 1989 - hämmästyit siitä, ettei hän ollut hämmentynyt mistään kysymyksestä. Voitko esittää kysymyksen tänään? tuleva henkilö nolata?

- Ei. Minua ei vaivaa mikään kysymys. Luultavasti siksi, että en pelkää näyttää tyhmältä. Jos he kysyvät minulta, mutta en tiedä vastausta, sanon vain: "Anteeksi, en voi vastata nyt. Mutta jos haluat, valmistaudun, ja seuraavan kerran tapaamme ja vastaamme sinulle; tässä on sähköpostiosoitteeni, blogini osoite, verkkosivustomme."

– Luin blogistasi, että yrität uppoutua espanjankieliseen ympäristöön – käyt kaupoissa, käyt kahviloissa yksin. Mitä mielenkiintoisia, odottamattomia tapaamisia ja keskusteluja sinulla oli kirkon ulkopuolella?

- Ei ole vielä ollut odottamattomia, erityisiä, äärimmäisiä tapaamisia. Useimmiten ihmiset ovat ystävällisiä. Kaupassa, kampaajassa, apteekissa, kahvilassa - he ovat aina ystävällisiä, valmiita tukemaan keskustelua, he kertovat tai näyttävät aina huomaamattomasti jotain. Toistaiseksi en ole tavannut huumeriippuvaisia ​​ja rosvoja, vaikka monet kertoivat minulle sellaisista, varoittivat minua vaarasta.

- Pitikö sinun jotenkin muuttaa itseäsi, kun päädyit Etelä-Amerikkaan - sopeutua heidän tapoihinsa, hylätä joitain kliseitä, stereotypioita?

- En minä itse. Mutta kommunikointitapa oli jollain tapaa pakko. Espanjalaiset, kuten kaikki latinalaisamerikkalaiset, eivät esimerkiksi ole täsmällisiä. Jos kokous on sovittu, varmista, että hän ei tule ajoissa. Saapuminen täsmälleen määrättyyn aikaan on melkein sopimatonta. Sinun on pidettävä tämä mielessä ja päätettävä etukäteen, mitä ja miten teet.

He siirtyvät hyvin nopeasti läheisten tuttavien suhteeseen. Tapasimme ensimmäistä kertaa ja heti "sinulla". Ja opiskelijat opettajien kanssa "sinä" ja opiskelijat - professorien kanssa. Lisäksi kaikki tapahtuu hyvin luonnollisesti, ilman mauttomuuden, pakkomielteen tai tuttavuuden varjoa. Maassamme tätä pidettäisiin tahdittomuutena tai töykeydenä. Ja täällä…

Jos mies antoi naiselle hyvän kohteliaisuuden, hän suutelee häntä ja "tökkii" häntä välittömästi koko Etelä-Amerikan anteliaasta sydämestä. Iälläsi-sosiaalisella asemallasi ei ole paljon väliä.

Tässä on esimerkiksi tapaus. Lentokenttä. Ilmoittautuminen ei ole vielä alkanut, mutta tyttö on jo tiskillä. Olen tulossa.

"Hei senora...

Hämmentynyt, etäinen katse. Täytän rintani ilmalla ja päättäväisyydessäni: loppujen lopuksi en ole koskaan kommunikoinut tyttöjen kanssa tällä tavalla viimeisen viidenkymmenen vuoden aikana:

Hei, miksi olet niin kaunis?

Leveä hymy ja valo silmissä:

- Onko se totta? Ja sinäkään, ei mitään! minne lennät?

- Bogotaan.

- Ahh, hienoa, missä istut mieluiten, ikkunan vieressä vai käytävällä?

- Käytävällä nousen joskus kävelylle, vähän lämmittelemään. Ikä on vielä...

- Ei kannata olla vaatimaton! Tässä on lippu, tässä on lähtöaika ja tässä on lähtönumero. Hyvää lentoa sinulle!

Koska minulla on jo kokemusta epävirallisesta viestinnästä, lähestyn kasvojenhallintaa. Toisella puolella on myös tyttö.

- Hei, kuinka voit?

- Hyvää entäs sinulle?

- Okei, oletko käynyt Afrikassa?

Alan kuumeisesti miettiä, mitä tekemistä Afrikkalla on sen kanssa ja mitä sillä on tekemistä minun ja kasvojen hallinnan kanssa. A! No tottakai! Nyt Euroopalle Afrikka on eksoottisten sairauksien lähde: erilaiset flunssat, kuumet. Ilmeisesti myös Etelä-Amerikassa.

- Ei, ei, ei koskaan, ei koskaan!

- Onko se totta?

– Ehdottomasti!

- No, tule.

Ihmisen, joka aikoo asua toiseen maahan, toiseen sivilisaatioon, täytyy jollain tavalla muuttua, mutta pääosin hänen on pysyttävä omana itsenään.

Lähetyssaarnaaja sisään Latinalainen Amerikka myös: joitain tapoja, makuja, asenteita, jopa näkemyksiä omaksua, tehdä omaksi, luopua joistakin omista.

Mutta tärkeintä on pysyä kristittynä. Ortodoksinen.

- Jos eteläamerikkalainen tulee luoksesi tunnustamaan, onko siellä myös kommunikointia "sinulla" vai onko asenne erilainen?

– Minulla on enimmäkseen venäjänkielisiä tunnustajia. Oli vain yksi tapaus - hän tunnusti ortodoksisen argentiinalaisen. Mutta jos käännyn tunnustuksessa "sinun" puoleen, epäröimättä, kuuntelen ja sallin "minulle annetulla valtuudella": minä olen heidän puolestaan, eivätkä he minua varten.

- Tuliko joku halulla hyväksyä ortodoksisuuden, mennä kasteelle?

- Mene kasteelle, mene naimisiin. He tulivat ja tulivat. Tällaisissa tapauksissa yritän aina arvioida aikomusten vakavuutta: "Miksi ortodoksisuus? Miten omaiset suhtautuvat tällaiseen valintaan?

Nuori pari meni äskettäin naimisiin: hän on venäläinen tyttö, hän on italialainen, perinteisestä katolisesta perheestä. Sain selville, että äitini antaa hänelle siunauksen, hän itse tutkii uskomme perusteita. Menimme naimisiin. Nyt he ovat molemmat esimerkillisiä seurakuntalaisiamme.

Tai toinen tapaus. Kun olin Habarovskissa, siellä ilmestyi katolinen pappi, isä John Flores. Argentiinasta. Hän johti katolista seurakuntaa, tutustuimme häneen. Hän luki idän pyhiä askeettisia isiä ja oli niin täynnä niitä, että ilman niitä hän ei enää nähnyt tulevaa elämäänsä. Hän saapui Moskovaan, meni Pyhän Danilovin luostariin tottelevaisuutta varten, jätti hakemuksen ortodoksisuuteen kääntymisestä. Kirkon ulkosuhteiden osasto lähestyi paavin kuuria tässä asiassa ja näyttää saaneen hyväksynnän.

Nyt isä John valmistautuu tulemaan Ortodoksinen pappi. Tässä on esimerkki vakavasta suhteesta. Kukaan ei kiihottanut, vetänyt ketään, kukaan ei todistanut hänelle, että katolilaiset ovat pahoja eivätkä pelastu, kun taas ortodoksiset pelastuvat, koska he ovat hyviä ja oikein. Hän itse tuli, tässä hän näki kutsumuksensa!

Dostojevski on suosittu jopa nuorten keskuudessa!

- Etelä-Amerikan maanosa on katolinen. Siellä usko elää vai onko se edelleen muodollista enemmistölle: olen venäläinen, mikä tarkoittaa ortodoksia, olen argentiinalainen, mikä tarkoittaa katolista?

– Tähän kysymykseen on vaikea vastata yksiselitteisesti. Toistaiseksi olen hukassa: olen palvellut siellä vain kuusi kuukautta. Mutta ensi silmäyksellä usko, kirkko valloittaa heissä Jokapäiväinen elämä paljon tilaa. Sunnuntaisin kirkoissa on monia palvojia, lapsia, ja hyvin monet ottavat ehtoollisen; temppelilomat keräävät tuhansia kulkueita. Näin kaduilla, teillä ja perhekulkueita, kyllä, juuri sellaisina. Kuvittele, että perhe kokoontuu, ottaa pyhäkkönsä (ristin, veistos Jumalan Äidistä, Vapahtajasta...) ja tekee kunnioittavasti sellaisen "perheen" kulkue". Asenne kirkkoa kohtaan on kunnioittava; Missään - ei lehdistössä eikä Internetissä - ei häntä kritisoitu. Joka tapauksessa niin loukkaavaa kuin joskus voi tavata meitä. Suhtautuminen paaviin on vielä kunnioittavampi.

Kuitenkin noin 10-15 vuotta sitten eteläamerikkalaiset kävivät läpi eräänlaisen katolisen uskonsa koetuksen. From Pohjois-Amerikka lahkon virta kaadettiin etelään - hyvin koulutettuihin amerikkalaisiin uusprotestantteihin. He ovat välinpitämättömiä, tungettelevia. Yrittelevä: he menevät faveloihin - alueille, joilla köyhät asuvat, missä on hedelmällistä maaperää rikoksille, huumeriippuvuudelle. Siellä järjestetään rukoushuoneita, ne saarnaavat ja saavat nopeasti suosiota. Heidän dogmansa on primitiivistä, plus alhaiset vaatimukset kannattajilleen, yksinkertaiset rituaalit sekä laajalti käytetty psykotekniikka.

brasilialaiset favelat

Tällaisen "väestön indoktrinoinnin" tulokset ovat hälyttäviä: joissakin osavaltioissa uusprotestantit ovat jo päässeet korkean vallan rakenteisiin. Esimerkiksi Rio de Janeirossa - ja tämä on Brasilian toiseksi suurin kaupunki - tällaisen lahkon kannattajasta tuli pormestari. Luulen, että he eivät lopu tähän, koska he eivät ole kiinnostuneita sielujen pelastuksesta, vaan vallasta ja rahasta.

Siksi toisaalta katolisten asemat Etelä-Amerikassa ovat perinteisesti vahvoja, toisaalta melko lyhyt aika Aikanaan oli olemassa erittäin vakava vaara mantereen uusprotestanttisoitumisesta.

- Luin, että Argentiinassa 4% ortodokseista ...

- Ilmeisesti tämä luku liittyy maanmiehimme, etnisesti ortodokseihin, ja mahdollisesti tietysti. Yleensä eteläamerikkalaiset tuntevat ortodoksisuuden vielä vähän, mutta toistan, että he kohtelevat Venäjää suurella kunnioituksella.

Ensinnäkin Etelä-Amerikan valtiot tekivät aikoinaan yhteistyötä Neuvostoliiton kanssa, saivat humanitaarista apua, kouluttivat meiltä asiantuntijoitaan. Toiseksi monet ihmiset ovat kiinnostuneita kulttuuristamme, erityisesti Dostojevskista. Ja usein aivan spontaanisti. Ilman venäläisten osallistumista joissakin pääkaupungeissa ja kaupungeissa järjestetään kerhoja, joissa opiskellaan Dostojevskia ja käännetään hänen tekstejään espanjaksi. Hämmästyttävä asia: Fedor Mikhailovich - heillä on erittäin suosittu kirjailija! Jopa nuoret lukevat sen.

On monia organisaatioita, joissa venäjän kieltä opiskellaan ja kiinnostus venäläistä kulttuuria kohtaan säilyy. Esimerkiksi Leo Tolstoy -instituutti Bogotassa (Kolumbia) tai venäläisen kirjallisuuden laitos Sao Paulon yliopistossa (Brasilia).

Lisäksi Venäjää arvostetaan itsenäistä politiikkaa Yhdysvaltojen suhteen harjoittavana maana. Ja Etelä-Amerikka tuntee "pohjoisen naapurin" painetta. Koska keskimmäinen kerros vetoaa pääasiassa meihin, hallitsevaan eliittiin Yhdysvaltoihin.

– Kirjoitit, että siellä katolilaiset kohtelevat ortodokseja veljinä…

- Joo. Ja ilman halua saada siitä mitään hyötyä. Piispa Aleksanteri (Mileant), piispat Platon, Lasar, Mark, sitten piispa Leonid - aloittivat ja toimivat täällä erittäin vaikeissa olosuhteissa. Ja katolilaiset saattoivat estää heitä tai pysyä välinpitämättöminä. Mutta päinvastoin tapahtui: he antoivat meille mahdollisuuden rukoilla heidän temppeleissään, yhdistää laumaansa, varustaa tilat kokouksille, kutsua meidät kokouksiinsa, kiinnostuneita askeesistamme, ikonografiastamme, kirkkolaulustamme. Ja nyt kaikki tekevät sitä.

– Mutta ortodoksisilla kristityillä on paljon varovaisempi asenne katolilaisia ​​kohtaan…

– Monille ortodokseille Venäjällä kyllä. Ja jopa vihamielinen. Vuosituhatta kestänyt vastakkainasettelu antaa itsensä tuntua. Lisäksi Venäjän perestroikan ensimmäisistä viikoista lähtien katoliset papit ja piispat alkoivat harjoittaa avointa käännynnäistä. Se ei lisännyt luottamusta. Nyt olosuhteet ovat erilaiset, ja mahdollisuudet ymmärtää toisiaan paremmin, tehdä yhteistyötä ovat vahvistuneet. Varsinkin Etelä-Amerikassa. Varsinkin Hänen pyhyytensä patriarkan vierailun jälkeen.

– Mutta mielestäni kaikki käyttivät sitä, eivät vain katoliset.

- Joo. Uusprotestantit yrittivät kertaluokkaa kovemmin: he rakensivat valtavia valtakunnansaleja, vuokrasivat stadioneja ja painoivat useita miljoonia lehtiään. Kokonainen agitaattori-propagandistiarmeija nappasi herkkäuskoisia venäläisiä totalitarismin tuhoaviin verkkoihinsa. Ja tietysti hän pyrki kaikille hallinnon tasoille. Sanalla sanoen sama skenaario kuin nyt Etelä-Amerikassa.

– Luulin sen johtuvan siitä, että jotkut kanonit kieltävät yhteisen rukouksen heterodoksien kanssa tai että jotkut pyhät isät, esimerkiksi taivaallinen suojelijanne St.

Hän todella kirjoitti. Hän kuitenkin kommunikoi katolilaisten kanssa. Hän esimerkiksi kutsui Ranskan suurlähettilään Oranienbaumin luostariin, jota hän johti 25 vuotta. Hän saattoi hänet temppeliin, jumalanpalvelukseen, oli siellä hänen kanssaan, ehkä rukoili samaan aikaan, sitten kutsui hänet ruokasaliin, puhui hänen kanssaan pitkään. Mistä hän maksoi. Kun suvereenille ilmoitettiin, että Pyhä Ignatius oli kutsunut Ranskan suurlähettilään suvereenin luostariin, seurasi jonkinlainen moite.

Joten kyllä, hän oli sitä mieltä, että katolilaiset eivät pelastuisi. Tämä ei kuitenkaan estänyt häntä ylläpitämästä normaaleja suhteita heidän kanssaan.

- Olitko ilmeisesti tunnustusfestivaaleilla Argentiinassa? Ja mikä se on?

"Se ei ollut tunnustusten festivaali. Se oli upea ilta, upea esitys. Mitä se oli? San Nicolásin kaupungissa, lähellä Buenos Airesia, katolinen pappi oli viimeistelemässä suuren, upean kirkkonsa remonttia. Ja päätin järjestää konsertin tähän tilaisuuteen. Hän kutsui kaikki Argentiinan kuuluisat pop-artistit, ja he kokoontuivat. He lauloivat uskosta, Jumalasta, Hänen rakkaudestaan ​​ja kirkosta. Tietoja pyhimyksistä. Taiteilijoiden joukossa oli yksi nuori mies, syntymästään sokea ... Ja hänen kätensä eivät toimineet hyvin - hän ei voinut pitää kitaraa. Joten he auttoivat häntä menemään lavalle, istuivat tuolille, laittoivat kitaran polvilleen, kuten harppu, ja hän soitti ja lauloi. Mahtavaa, mahtavaa! Niin selkeä, kirkas, vahva ääni! Hän lauloi hämmästyttävästi.

Mitä tulee tunnustamiseen… Sain kutsun eräiden muiden perinteisten kirkkojen johtajien kanssa ja otin sen vastaan. Ennen konserttia hän puhui, onnitteli paikallista piispaa ja hänen paimeniaan, esitteli kauniin painoksen Ortodoksinen Raamattu. Anna heidän lukea.

- Olisiko se mielestäsi mahdollista meille?

- Mielestäni kyllä. Ja se olisi tarpeen. Eikä vain kuulijoille, vaan myös artisteille itselleen. Luulen, että poplaulajista monet olisivat samaa mieltä. Toinen asia on, että jotkut esiintyjät ovat pahamaineisia...

Isä Andrei Kuraev järjesti kerran Rock to the Sky -festivaalin.

isänmaa kuin iso perhe

- Sinulla on mahdollisuus katsoa kotimaatasi, Venäjän kansaa kuin ulkopuolelta. Muuttuiko suhtautumisesi Venäjään, kun huomasit olevasi sen ulkopuolella?

- Joo. Iso näkyy kaukaa. Mutta enemmän kuin näin Venäjällä, Venäjällä asuessani, en ole vielä onnistunut näkemään. Se on kuitenkin ollut täällä vasta 6 kuukautta. Lisäksi erittäin kiireinen aikataulu: koko ajan matkoilla. Etelä-Amerikan mantereella on 26 ortodoksista seurakuntaa, joista 19 pappia työskentelee. Yhteisömme ovat hajallaan kaikkialla Etelä-Amerikassa. Tänä aikana minun piti vierailla Chilessä, Ecuadorissa, Kolumbiassa, 3 kertaa vieraillakseni Brasiliassa ja Argentiinassa, tietysti. Vielä on tehtävä pastoraalinen vierailu Peruun ja Panamaan (ja siellä - seuraava kierros). Ja kaikkialla on kiireistä ohjelmaa: tapaamisia maiden ja kaupunkien johtajien, suurlähetystöjen edustajien, seurakuntalaisten ja paikallisen älymystön kanssa. Jumalanpalvelukset, pastoraaliset puheet.

Lisäksi haluaisin tutustua niihin maanmiehiin, jotka ovat historiamme perillisiä ja säilyttäjiä - esimerkiksi Buninin, Lermontovin, Decembrist Luninin, kenraali Krasnovin jälkeläisiin.

Oletko tavannut heistä ketään?

- Joo. Näin ja kuuntelin heitä ilolla ... Tämä on Venäjän aatelisto sanan korkeassa merkityksessä. Kommunikoin heidän kanssaan, tunsin jonkin vaatimattoman jalouden hengen. Tämä ilmenee tavassa puhua, kuunnella, kertoa, tavassa keskustella. Heillä on oikea venäjän kieli, johdonmukainen, erittäin hienostunut puhe.

Lisäksi he muistavat paljon. Hän siunasi useita pappeja kirjoittamaan muistiin heidän muistonsa.

- Kaipaatko Venäjää, Kaukoitää?

- En pääse. Kyllä, ja vierailen Venäjällä melko usein - tulin Hänen pyhyytensä patriarkan vuosipäivälle, osallistuin joulun lukemiin.

– Jotkut uskovat, ettei munkilla voi olla kotimaata…

En voi kutsua itseäni munkina. Munkin on asuttava luostarissa, mutta minä elän maailmassa koko ajan. Ja toivon, että minut ei pelastu luostaritekojen, vaan hierarkkisten työn kautta. Huomaa, että pyhiä piispoja ei ylistetä pyhinä, vaan pyhimysinä.

Henkilökohtainen mielipide: kuka tahansa oletkin, isänmaa tulee nähdä perheenä. Se on todella perhe, vain iso.

– Mutta loppujen lopuksi ja ihmiskunta – iso perhe!

- Tämä on totta. Mutta perhe-isänmaan rakastaminen on helpompaa kuin koko ihmiskunnan rakastaminen. Rakastuakseen ihmiskuntaan täytyy jollakin tavalla olla kosketuksissa siihen, jotenkin kurkistaa siihen, nähdä se ja tuntea se. Ja miten se tehdään? Joten tulin kosketuksiin eteläamerikkalaisten kanssa, näin heidät jotenkin, tunsin heidät. Ehkä pian myös Etelä-Amerikasta tulee osa henkistä perhettäni. Rakkaus on konkreettinen asia, ja yritykset kuvitella se on oikea tie viehätysvoimaan ...

Miksi kristitty tarvitsee psykologiaa?

– Olet nyt 8 vuoden ajan pitänyt "Bishop" -blogia Internetissä - jotkut sanovat, että tämä oli ensimmäinen arkkipastorin blogi Runetissa. Ja ennen lähtöä Argentiinaan he halusivat sulkea sen. Miksi?

– Ensinnäkin en voinut kirjoittaa sille niin usein kuin haluaisin. Itse asiassa teoriassa: tuli ilta, istuit puoli tuntia tai tunti tietokoneen ääressä, muistit jonkun mielenkiintoisen jakson päivästä - kirjoitti siitä. Hän vastasi kysymyksiin ja jakoi ajatuksiaan. Tässä on blogi. Ja nyt en voi tehdä sitä enää: minun täytyy opiskella espanjaa ja matkustaa paljon. Joskus uutiset voivat roikkua kanssani puolitoista viikkoa.

Joten ajattelin sulkea blogin. Ja sitten katsoin tiskille - 50-60 ihmistä tulee varmasti joka päivä. Jatka lähettämistä.

Jotta voisin jotenkin kannustaa itseäni, tein blogista kolmikielisen - portugaliksi, espanjaksi ja venäjäksi. Nyt en todellakaan aio lopettaa!

- Onnistuitko hallitsemaan Internet-kielen?

- Ei, en ole osannut sitä, vaikka pidän siitä. Kieli on tilava, tunteellinen ja erittäin kompakti. Kaksi tai kolme sanaa - ja niin paljon voidaan ilmaista, jopa tunteita! Ja he ilmaisevat sen. On mielenkiintoista seurata, kuinka tätä kieltä puhuvat kommunikoivat, elleivät he tietenkään taipu rumaa kielenkäyttöön.

Muistan kahden nuoren keskustelun blogissani: he sukelsivat tarkasti, vakuuttavasti, kirkkaasti.

Pitkään aikaan kumpikaan ei kyennyt vakuuttamaan toista syyttömyydestään. Ja yhtäkkiä - tuli riitaa. Kiistämätön. Ja keskustelukumppani vastauksena: "Jeeeeehhhhhh!!!" - ja koko tunnelma tässä välihuutossa on tappion myöntäminen, ärsyyntymistä itselleen, jossain ja lupaus olla viisaampi tulevaisuudessa ...

Elävä kieli, toistan, informatiivinen. Ja mikä tärkeintä, hyvin ytimekkäästi.

- Vladyka, olet 60-vuotias - tässä iässä monet maanmiehistämme vähentävät aktiivista työtään, karkeasti sanottuna he mieluummin viettävät iltoja television edessä. Ei niin kauan sitten onnistuit saamaan kolmannen korkea-asteen koulutuksen, psykologisen, puolustit väitöskirjaa, opetit uutta kieltä, ylläpitää sivustoasi. Mistä voima?

- Ja luultavasti lukisin myös sanomalehteä ja katsoisin televisiota iltaisin. Jos ei kirkossa. Herra toi minut tänne, ja kirkko vaatii piispalta paljon. Ensinnäkin aktiivisuus.

Mikä on piispakunta? Tämä on ennen kaikkea hänen hiippakuntansa kehitystä, seurakuntaelämää, vuorovaikutusta maallisten instituutioiden ja viranomaisten kanssa. Tehtävän laajentaminen, sosiaalipalvelu, nuorisotyöskentely kaikissa muodoissa ja suunnissa. Ja silti - median ja Internetin tila, vankilapalvelus, armeija, maallinen ja kirkollinen koulutus - kaikki edellyttävät pastorin läsnäoloa. Ja arkkipastori. No, kokeile, istu television ääressä!

Ja meille kaikille Hänen pyhyytensä patriarkka on esimerkki. Hän itse työskentelee lakkaamatta, uhrautuvasti ja vie meitä kohti tätä. Ja ohjaimia. Hallitsee oikein, isällisesti, pastoraalisesti, mutta tiukasti: muista, sanotaan, älä tee Jumalan työtä huolimattomasti ...

Joten istuisin television ääressä, jopa suurella mielenkiinnolla, mutta aikaa ei yksinkertaisesti ole. Kuinka paljon voimaa ja energiaa tarvitset? En tiedä. Työskentelen sen mukaan, mitä Herra antaa minulle.


Sitten minulle kävi selväksi, että papeille pitäisi myös opettaa psykologian perusteita. Minä ja Natalya Stanislavovna Skuratovskaya (Psykologi, psykoterapeutti, Habarovskin teologisen seminaarin kurssin "Käytännön pastoraalinen psykologia" opettaja. - Toim.) opetti tämän Habarovskin seminaarin opiskelijoille. He opettivat ja auttoivat: jotkut valitettavasti tulivat seminaariin neuroottisilla poikkeamilla.

Jotkut kaverit ovat yksinhuoltajaperheistä, jotkut ovat kokeneet syvää stressiä lapsuudessa tai nuoruudessa, jotkut eivät ole koskaan kokeneet rakkautta ... Ja kuinka he voivat kantaa rakkautta, opettaa rakkautta, jos he eivät ole kokeneet sitä itse, eivät tiedä mitä se on On? Kuinka he voivat ymmärtää, että Jumala todella on Rakkaus, rakastava Isä, jos kukaan ei ole koskaan rakastanut heitä itse?

– Eli voiko psyykkisiä ongelmia omaava ihminen havaita Jumalan myös vääristyneellä tavalla? Ja uskoa vääristyneesti?

- Joo. Ja Jumala ja hänen paimenensa. Ja koko kirkkoelämä. Kuinka monta tällaista ongelmaa meillä on seurakunnissamme: pastori-lauma, maallikko-maallikko, henkilö-seurakunta! Ei vähän.

Tulevien paimenten on päästävä niistä eroon psyykkisiä ongelmia vielä oppimisvaiheessa. Muuten kuinka paljon vammoja, kipuja he voivat aiheuttaa itselleen ja ihmisille! Kuinka monta kääntyä pois kirkosta!

Siksi työskentelimme seminaarien ja psykologien kanssa: järjestimme koulutuksia ja konsultaatioita. Ja kävi ilmi, että joillakin on tarvetta psykologista apua ja joskus jopa neurologin avustuksella. Kaverit tulevat maailmasta, eivätkä he ole aina kasvaneet vauraiksi Ortodoksiset perheet.

– Miksi monilla uskovilla on mielestäsi negatiivinen asenne psykologiaan?

"Ensinnäkin heillä on väärä käsitys hänestä. Toiseksi he eivät tiedä, kuinka monet ihmiset kirkossa tarvitsevat psykologista apua. Kolmanneksi he eivät tiedä, kuinka psykologia voi auttaa heitä. Joulun lukemissa oli elämänpsykologialle omistettu jakso Ortodoksinen henkilö, ja siellä puhuttiin erityisesti puhtaasti psykologisista kirkon ongelmista - rippiriippuvuudesta, manipulaatioista erilaisia ​​tyyppejä, pappien "uupuminen". Siellä oli ihmisiä - täysi sali.

– Miksi pappi "palaa loppuun"? Näyttää siltä, ​​​​että hän joutuu kosketukseen Jumalan armon kanssa, joka on ehtymätön ...

"Armo on todella ehtymätön. Hän on todella voimakas. Yhdellä ehdolla: jos ihminen voi ja on valmis hyväksymään sen. Ja pyrkii siihen.

Oletko lukenut kirjan "Piispa"? Se kuvaa hyvin kuinka pappi "palaa loppuun". Täällä hän tuli seurakuntaan palavin silmin, täynnä innostusta: "Nyt minä käännyn kaikki, valistan, autan!" Ja tapaa oikeita ihmisiä, niiden puutteet, paheet ... Yritetään muuttaa jotain, korjata se; yksi, kaksi, kolme, kymmenen - mitään ei tapahdu, hänen kätensä luovuttavat ... Halu tehdä työtä katoaa, halu rukoilla katoaa, ja jos ei ole rukousta, ei ole Jumalan armoa.

Vähitellen hän alkaa käsitellä sakramentteja viileästi, joten - takaisku parvi ja tämä noidankehä. Mitä vähemmän haluat rukoilla ja palvella, sitä vähemmän Jumalan apua, sitä vähemmän Jumalan apua, sitä vähemmän haluat työskennellä ja palvella.

Näin on, jos pappi menee seurakuntaan haluten, mutta sitä ei ehkä ole. Silloin tilanne on vielä pahempi.

- Se ei tapahdu vain pappien "uupumista": melkein kuka tahansa tulee kirkkoon nousussa, ja vuosien kuluttua innostus laantuu, ja pappi voi sanoa hänelle vain: "Rukoile" ...
Oletetaan, että olen sairas, tulen sairaalaan. Jos tämä lääkäri ei auta, menen toiseen. Lääketieteessä sellaisenaan en menetä uskoani.

Tulit isän luo ongelman kanssa. Hän antaa yhden neuvon - ei auta, toinen, kolmas - ei auta. Sitten kaikki on selvää: "Anteeksi, isä, kunnioitan arvokkuuttasi, kumarran saamasi armon edessä, mutta menen etsimään toista, joka auttaa."

Tähän - lue evankeliumi, se sisältää vastaukset kaikkiin kysymyksiin, lue pyhiä isiä ja käytä niitä vinkkejä, jotka auttavat sinua. Kuinka monta TV-ohjelmaa on nyt, mikä valtava määrä kirjoja - kuuntele, lue, kysy kysymyksiä, etsi! Vain aloittelijoiden ei pitäisi lukea ensimmäisten vuosisatojen askeetteja - ei tarvitse ...

– Mutta Vladyka Chrysostomos antoi heti sinulle, tuolloin noviisille, lukea Pyhän Ignatius Brianchaninovin "askeettisen saarnan"! Kuinka niin?

En uskalla antaa erityisiä neuvoja. Kun ihmiset kysyvät rukouksesta, he yleensä odottavat, että Vladyka sanoo jotain tällaista nyt, antaa sellaisia ​​​​neuvoja, että rukouksemme paranee välittömästi ja kaikki menee hyvin elämässä. Kaikki on erilaista kaikille, vain yksi asia on sama - työ, päivittäinen henkinen työ. Kuten kuitenkin missä tahansa liiketoiminnassa.

Ja silti kerron sinulle yhdestä elämästäni. Vähän ennen vihkimistä Herra antoi minulle eräänlaisen lahjan. Eräänä aamuna nousen - sillä hetkellä asuin Moskovassa, Novospasskin luostarissa, Hänen pyhyytensä patriarkka Aleksin siunauksella, valmistauduin vihkimiseen - aloin aamurukoukset.... ja yhtäkkiä tunsin, että Herra oli lähellä. Se on niin yksinkertaista, läheistä, ja siinä se. Sen jälkeen tämä tunne ei ole jättänyt minua. Joskus se on kirkkaampi, joskus vähemmän.

Amurin metropolin päällikkö, piispa Ignatius, siirrettiin toiseen palveluspaikkaan, hänet nimitettiin Argentiinan ja Etelä-Amerikan piispaksi. Tämä tuli tunnetuksi yöllä Moskovassa Venäjän ortodoksisen kirkon pyhän synodin kokouksessa. He ilmoittivat myös, kuka tulee johtamaan Habarovskin hiippakuntaa.

Metropoliita Ignatius itse osallistui pyhän synodin kokoukseen, nyt hän on Moskovassa ja vaikka hän ei kommentoi uutta nimitystä, hän otti aikaa kommunikoidakseen toimittajien kanssa. Huhut hänen siirrostaan ​​toiseen palveluspaikkaan ilmestyivät kuukausi sitten, mutta Vladyka itse ei vahvistanut niitä.

Palvelen Habarovskin hiippakuntaa ja sen seurakuntalaisia, siirrostani ei ole tietoa, kommentoi silloinen Habarovskin ja Amurin metropoliitta Ignatius.

Hiippakunta pidättäytyy nyt myös kaikista kommenteista. Metropolitan tiedotusosaston päällikkö, pappi Roman Nikitin on lomalla, ja Metropolitan lehdistösihteeri Anastasia Penkova oli kommenteissaan varautunut.

Moskovan metropoliitti, emme tiedä vielä mitään, sanoi piispan lehdistösihteeri Anastasia Penkova

Metropolitan Ignatius on 60-vuotias, syntynyt Irkutskissa. Vuonna 1978 hän valmistui Irkutskin valtionyliopiston fysiikan tiedekunnasta, vuosina 1978-1980 hän palveli Neuvostoliiton armeijassa. Vuosina 1980-1983 työskenteli insinöörinä Itä-Siperian energiainstituutissa, vuodesta 1983 lähtien hän vastasi All Unionin tieteellisen kirurgian keskuksen lääketieteellisen kybernetiikan laboratoriosta. Vuonna 1988 hän sai pyhän kasteen. Maaliskuussa 2011 hänet nimitettiin Habarovskin hiippakunnan johtajaksi, kuusi kuukautta myöhemmin hänet nostettiin metropoliitin arvoon ja nimitettiin äskettäin perustetun Amurin metropolin johtajaksi. Sitä ennen hän johti pitkään Kamtšatkan hiippakuntaa, jossa hänet muistettiin siitä, että hän ensimmäisen kerran osana ydinsukellusveneen miehistöä siirtyi Jäämeren jään alle v. laivan papin arvo. Sitten tätä siirtymää kutsuttiin ainutlaatuiseksi tapaukseksi modernin historiassa Venäjän laivasto. Metropolitan Ignatius on mediapersoona, hänen alaisuudessaan hiippakunta tuli avoimeksi toimittajille ja yhteiskunnalle, osallistui keskusteluohjelmiin, haastatteluihin, perusti television hiippakunnan alaisuudessa. Yksi ensimmäisistä Venäjällä papiston joukossa, hän aloitti henkilökohtaisen blogin, kommunikoi aktiivisesti seurakuntalaisten kanssa Internetin kautta.

Argentiinan hiippakunta, jossa metropoliita Ignatius nimitettiin virkaan hallitseva piispa, jonka kotipaikka on Buenos Aires (Argentiina). Se on perustettu vuonna 1946, nyt siellä on 18 seurakuntaa ja 13 pappia.

Venäjän ortodoksisen kirkon pyhän synodin päätöksellä metropoliita Vladimir (Samokhin) nimitettiin Amurin metropolin johtajaksi. Sitä ennen hän johti Transbaikalin metropolia. Hän on vain 37-vuotias, hän on yksi Venäjän nuorimmista piispoista.

Ei ole vielä selvää, milloin metropoliitti Vladimir saapuu Habarovskiin, todennäköisesti sen jälkeen, kun hänen entinen hiippakuntansa on siirretty asioiden siirtoon, sanoi metropoliitin Ignatiusin lehdistösihteeri Anastasia Penkova.

Amurin metropolin lehdistöpalvelu vakuutti tämän ensi viikko he varmasti järjestävät lehdistötilaisuuden, vaikka heidän oli vaikea vastata, kenestä tulee sen osallistuja.

Anna Demina, Habarovskin uutiset DVhab.ru:ssa

Argentiinan ja Etelä-Amerikan hiippakunta on pinta-alaltaan suurin Venäjän ortodoksisessa kirkossa (ROC). Tasan vuosi sitten sitä johti metropoliitta Ignatius, joka palveli aiemmin Kaukoidässä.

Haastattelussa TASS:lle hän puhui hiippakunnan erityispiirteistä, yhteydestä laumaan ja suhteista niihin, jotka kymmenen vuotta sitten kieltäytyivät hyväksymästä kanonista ehtoollista, jonka Venäjän ortodoksinen kirkko ja Venäjän ortodoksinen kirkko olivat allekirjoittaneet. Venäjän (ROCOR).

— Vladyka, saavuit Argentiinaan vuosi sitten, mitä alustavia tuloksia voit tehdä?

– Ensinnäkin minun piti tutustua hiippakuntaan ja olosuhteisiin, joissa minun piti työskennellä. Hiippakunta on erityinen - se on pinta-alaltaan suurin ja yksi pienimmistä seurakuntien, luostarien ja yhteisöjen lukumäärän suhteen.

Minun on sanottava, että täällä ei ole luostareita, eikä ole koskaan ollutkaan. Tarkoitan Moskovan patriarkaatin Venäjän ortodoksisen kirkon luostareita. Ennen kuin aloitin palvelukseni täällä, satuin palvelemaan kahdessa osastossa, jotka kaikki olivat Kaukoidässä: Kamtšatkassa ja Habarovskissa. Tässä on nyt kirkkomme läntisin saarnatuoli.

Tietysti minun piti henkilökohtaisesti tutustua kaikkiin papistoihin, käydä jokaisessa seurakunnassa, nähdä kuinka kirkkoelämä kehittyy, mitkä ovat tämän hiippakunnan piirteet.

Yksi tärkeimmistä on, että täällä ROC sijaitsee mantereella, joka on perinteisesti katolinen. Toinen piirre on hyvin laaja ekumeeninen liike.

Argentiinan ja Etelä-Amerikan hiippakuntaan kuuluu yhdeksän maata. Ja jokaisella osavaltiolla on omat lakinsa, oma uskonnollinen ilmapiirinsä, ympäristönsä. Jos esimerkiksi Kamtšatkassa ja Habarovskissa ne ovat erilaisia, mutta homogeenisia, niin täällä, jokaisella alueella, jokaisella osavaltiolla on omat ehtonsa.

Esimerkiksi Argentiina on maahanmuuttajien muovaama maa. He toivat tänne kulttuurinsa ja uskontonsa. Ja alun perin Argentiina muodostettiin suvaitsevaiseksi valtioksi. Täällä jokaisella kirkkokunnalla on samat oikeudet. Ei edes niinkään tunnustus kuin kansallisuus. Ja jokaiseen kansallisuuteen kiinnitetään yhtä paljon huomiota.

Tai Chile - erityinen valtio kirkkaine kasvoineen, joka, jos en erehdy, oli viimeinen kristinusko mantereella. Ja Ecuadorissa - 70% Intian väestöstä, ja alkuperäiskansojen kulttuurin vaikutus on siellä erittäin voimakas. Ja niin edelleen...

Minun piti henkilökohtaisesti tutustua kaikkeen tähän, päättää tavoitteista ja keinoista. Lisäksi, alle vuosi ennen saapumistani, Hänen pyhyytensä Moskovan ja koko Venäjän patriarkka Kirill oli täällä ensimmäistä kertaa Venäjän kirkon historiassa Etelä-Amerikan mantereella.

Hänestä tuli myös ensimmäinen Venäjän ortodoksisen kirkon patriarkka tuhanteen vuoteen, joka tapasi paavin. On selvää, että tällä tapaamisella oli voimakasta potentiaalia, ja minun oli välttämätöntä tutkia sitä ja miettiä, miten sitä voisi kehittää.

Sain vierailla lähes kaikissa seurakunnissamme, paitsi Perussa ja Panamassa, ja juhlin jumalanpalveluksia kaikkialla, tapasin seurakuntalaisiamme kaikkialla sekä kulttuurin, katolisen uskon edustajia.

– Totesitte, että jokaisella osavaltiolla on omat lakinsa ja ehdot. Liittyykö tähän vaikeuksia työssä?

— Ei, ei yhtään... Papistolla ja minulla piispana on vaikeuksia ymmärtää nämä olosuhteet ja rakentaa työni niihin. On selvää, että jos maahanmuuttajien maa, niin olosuhteet ovat samat, ja jos sitä hallitsee alkuperäisväestö, niin muut.

Mutta vaikeuksia ei ole. Millaisia ​​vaikeuksia? Ollakseen ennakkoluuloisia meitä kohtaan valtion toimesta? Tai vaikkapa asukkailta? Ei ole sellaista. Heitä kohdellaan kaikkialla tasapuolisesti, kaikkialla hyväntahtoisesti. Kaikkialla, missä voit työskennellä.

”Tänä vuonna tulee kuluneeksi kymmenen vuotta kanonisen ehtoollisen allekirjoittamisesta. Mikä on nykyinen suhde ROC:n ja ROCORin välillä, myös täällä Etelä-Amerikassa?

– Täytyy sanoa, että monet, minä mukaan lukien, eivät odottaneet, että kirkkojen yhdistyminen tapahtuisi näin nopeasti. Päätellen tilannetta ennen yhdistymistä, toiveita vähintään monilla piispoilla ei ollut juuri yhtään.

Kukaan ei edes ajatellut, että tällainen liitto voisi tapahtua, koska siellä oli liikaa ristiriitoja, liian paljon väärinymmärrystä ja vihamielisyyttä Venäjän ulkopuolisen Venäjän ortodoksisen kirkon puolelta Moskovan patriarkaattia kohtaan.

Tiedät kaikki nämä väitteet: että olet oletettavasti kommunistinen kirkko, että et tunnusta tsaaria pyhimykseksi, että hyväksyit Sergiuksen julistuksen, jossa lupasit olla lojaali valtiolle, jossa julistit, että "kipu valtio on meidän tuskamme ja ilo on meidän ilomme", että olet valtion palveluksessa ja niin edelleen...

Tietysti oli 70 vuoden ajanjakso, jolloin nämä syytökset olivat perusteltuja. Mutta emme palvelleet valtiota, vaan etsimme mahdollisuutta selviytyä, säilyttää kirkko. Ja jos näin ei olisi tapahtunut, niin perestroikan alku olisi osoittanut, että Venäjä ortodoksisessa hengellisessä mielessä on poltettu autiomaa. Olemme pelastaneet kirkkomme. Kyllä, joskus vakavien myönnytysten hinnalla.

Ja kun ulkomaalaiset piispat alkoivat vierailla meillä ja näkivät, että heidän mielikuvansa ROC:sta, joka heillä oli ja joka heillä on nyt, ovat eri asioita, heillä oli halu tutustua toisiinsa paremmin.

Ja sitten vuonna 2007 seurasi Vladimir Vladimirovich Putinin kuuluisa vierailu Venäjän ortodoksisen kirkon ensimmäisen hierarkin luokse ulkomailla. Sitten Putin sai valtionpäämiehenä ehdotuksen yhdistymisestä. Seurasi ROCORin johtajan vierailu, pidettiin kokous ja sitten allekirjoitettiin sopimus.

Nyt nämä kaksi kirkkoa ovat saman Moskovan ja koko Venäjän patriarkan omoforionin alla, mutta itse asiassa ROCOR on täysin itsenäinen. Heillä on oma synodinsa, he kokoontuvat ja ratkaisevat kaikki ongelmansa itse, he itse asettavat piispansa, heillä on oma omaisuus.

Ehkä ilmaisen ajatukseni ei aivan kanonisella kielellä, mutta se auttaa ymmärtämään paremmin, millainen ROCORin ja ROC:n välinen suhde todella on: ne ovat täysin itsenäisiä ja yhteinen päätös, joka on pakollinen kaikille kirkoille, hyväksytään neuvottelujen, vuoropuhelun ja keskustelujen yhteydessä. Esimerkiksi Venäjän ortodoksisessa kirkossa patriarkka antaa asetuksen - jokaisen on noudatettava sitä. Tässä yleinen päätös tehdään keskustelun tuloksista.

— Ja miten suhteet kehittyvät suoraan Caracasin ja Etelä-Amerikan ROCORin hiippakunnan kanssa? Hänen katedraalinsa sijaitsee myös Argentiinan pääkaupungissa.

- Täysin normaalia. Palvelemme yhdessä. Vladyka kutsuu minut lomalleen, ja me kutsumme hänet omallemme. Lisäksi tapaamme henkilökohtaisesti keskustelemaan joistakin yleisistä ongelmista.

Osallistumme hänen kanssaan usein erilaisiin tapahtumiin. Meidät kutsutaan, mikä on meille erittäin tärkeää, vaikkapa erilaisiin valtion tapahtumiin yhden kirkon edustajina.

Eli meissä täällä he näkevät täsmälleen yhden kirkon. Eikä vain valtion virastot mutta myös muiden uskontojen edustajia. Oletetaan, että Antiokian ortodoksinen kirkko, Serbian ortodoksinen kirkko ja niin edelleen.

- Onko yhteyksiä niihin, jotka kieltäytyivät hyväksymästä kanonista ehtoollista? Heillä on myös seurakuntia Buenos Airesissa.

– Sanoisin, että Venäjän ortodoksinen kirkkomme on aina avoin kaikille kontakteille, aivan kaikille, ja hänen pyhyytensä patriarkka puhui tästä useammin kuin kerran, sanottiin piispojen katedraalit.

Sitoutumattoman puolelta kohtaamme edelleen epäystävällisen asenteen, haluttomuuden ottaa yhteyttä. Tarkemmin sanottuna ei koko liittoutumattoman osan puolelta, vaan useiden piispojen puolelta, koska papiston tasolla tilanne on aivan toinen.

Olemme tuttuja Brasil Avenuen (Holy Trinity Church. - Noin TASS) kirkon pahtori. Tapasimme hänen kanssaan, hän oli täällä, puhuimme hänen kanssaan.

Meillä on normaalit ihmissuhteet. Ja mielestäni tämän pitäisi olla tae siitä, että tulevaisuudessa, toivottavasti, lähitulevaisuudessa tapahtuu täydellinen jälleennäkeminen. On välttämätöntä lähteä, on välttämätöntä päästä eroon tästä vihamielisyydestä, tästä epäluottamuksesta, vihamielisyydestä. Ja tätä varten neuvoisin sitoutumattoman kirkon hierarkkeja vierailemaan Venäjällä useammin.

Tämän vihamielisyyden sanelee väärä käsitys siitä, mitä Venäjän federaatiossa tapahtuu, mikä on kirkon asema. Tämä on väärä, väärä, vääristynyt näkemys.

Siksi on välttämätöntä vierailla Venäjällä, eikä vain Moskovassa ja Pietarissa, vaan myös takamailla. Mennä Kaukoitään katsomaan, kuinka kirkko elää siellä, kuten Siperiassa, niin pohjoisessa, kuin Keski-Aasiassa, kun hän asuu Transkaukasiassa.

Ja sitten he näkevät, ettei kommunistista kirkkoa ole olemassa. Kyllä, teemme yhteistyötä valtion kanssa [Venäjällä], aivan kuten Argentiinassa, aivan kuten Brasiliassa.

Mutta tämä ei tee meistä Brasilian tai Argentiinan kirkkoa, pysymme Venäjän ortodoksisena kirkkona. Meidän täytyy matkustaa useammin, tavata useammin hierarkkejamme, puhua ja katsella. "Tulkaa katsomaan", sanoi Kristus.

- Onko jotain muuttunut katolisen ja ortodoksisen kirkon suhteissa patriarkka Kirillin ja paavi Franciscuksen tapaamisen jälkeen, erityisesti täällä, Argentiinassa - paavin kotimaassa?

– Koska katolinen kirkko on rakenteellisesti homogeeninen, se ei ole ollenkaan sitä mieltä. kohdussa katolinen kirkko Virtoja ja trendejä on monia.

Huolimatta siitä, että tietyissä asioissa on erilaisia ​​näkemyksiä, katolisen kirkon hierarkkien ylivoimainen enemmistö suhtautuu edelleen hyvin myötämielisesti tähän tapaamiseen. Se on yksi harvoista suurista, erittäin suurista tapahtumista, joista melkein kaikilla on sama näkemys. En puhu tavallisista uskovista katolilaisista.

Kaikilla kardinaaleilla ja piispoilla, joiden kanssa olen tavannut, on erittäin myönteinen mielipide tästä tapaamisesta. Minusta nyt täällä Etelä-Amerikassa meidän ja katolisen kirkon hierarkkien on kokoontuva ja keskusteltava siitä, mitä yhteisiä toimia voidaan toteuttaa, ryhtyä toimiin tämän kokouksen tarjoamien mahdollisuuksien kehittämiseksi.

— Hiippakuntanne on pinta-alaltaan suurin Venäjän ortodoksisessa kirkossa. Kuinka usein onnistut pitämään kokouksia tai konferensseja muiden seurakuntien kanssa?

Niin yllättävältä kuin se kuulostaakin, hyvin usein. Huolimatta siitä, että välimatkat ovat suuria, tapaamme joka viikko. Se on välttämätöntä. Varsinkin sellaisessa tilanteessa, kun joissain maissa on vain yksi pappi ja suurissa maissa seurakuntia erottaa valtavat etäisyydet.

Mutta tapaamme joka viikko. Miten? Pidämme Skype-konferensseja, teemme yhteenvedon viikon tuloksista, teemme päätöksiä, teemme suunnitelmia.

Olen nyt painostanut papistoa varmistamaan, että jokaisella seurakunnalla on omat nettisivut ja että he lähettävät uutisia nettisivuillemme. Nyt se sisältää hyvin usein alan uutisia, myös paikallisilla kielillä.

Avasin äskettäin Facebook-sivuni. Siellä sain jo 300 ystävää viidessä päivässä. En tiedä mitä tehdä, koska minun on puhuttava heidän kanssaan koko yön, koska heillä on kysymyksiä, joista he haluaisivat keskustella.

Yritän käydä jokaisessa seurakunnassa vähintään kerran vuodessa. Vierailen joissain seurakunnissa useammin. Esimerkiksi viime vuonna olin Argentiinan Misionesin maakunnassa neljä kertaa, Brasiliassa kolme kertaa. Kahdesti Chilessä

Ja sitten on mahdollisuus keskustella henkilökohtaisesti piispan kanssa. Joten neuvottelemme heidän kanssaan, ja klo 11 jälkeen alkaa keskustelu Facebookissa video- ja ääniviestinnän kautta. Eilen menin nukkumaan kello 4 ja tänä aamuna nousin liturgiaan.

Joten kommunikoimme jatkuvasti, ja yritän käydä jokaisessa seurakunnassa vähintään kerran vuodessa. Joissakin seurakunnissa käyn useammin. Esimerkiksi viime vuonna olin Argentiinan Misionesin maakunnassa neljä kertaa, Brasiliassa kolme kertaa. Kahdesti Chilessä.

Kuinka monta seurakuntaa hiippakunnassa on nyt? Kuka vastaa palveluista?

- Seurakuntia, yhteisöjä - 30, pappeja, diakoneja - 20. He ovat enimmäkseen venäläisiä, valkovenäläisiä, ukrainalaisia. Mutta meillä on melko paljon muiden kansallisuuksien pappeja.

Serbejä on. Oberassa (kaupunki Argentiinan koillisosassa. - Noin. TASS) Isä Bartholomew Oviedo palvelee, hän on argentiinalainen. Mukana on myös kolumbialaisia, chileläisiä ja brasilialaisia. Ja nyt meillä on useita paikallisia asukkaita, jotka haluaisivat ottaa pyhiä käskyjä.

Millaista toimintaa, liturgisten toimintojen lisäksi, hiippakunta harjoittaa?

- Täällä on monia venäläisiä seuroja, maanmiesten yhdistyksiä. Ensinnäkin tapasin heidän aktivistinsa, keskustelimme. Sen jälkeen minua alettiin kutsua ja tämän vuoden aikana vierailin lähes kaikissa täällä toimivissa venäläisissä organisaatioissa. Osallistumme seurojen tai maanmiesyhdistysten tapahtumiin, toteutamme yhteisiä aloitteita.

Suunnitelma on tehty tälle vuodelle Kulttuuritapahtumat. Se sisältää keskusteluja venäläisestä henkisestä kulttuurista, eli luostareista, temppeleistä, mutta ei niiden kanssa uskonnollinen kohta näkökulmasta, mutta kulttuurisesta näkökulmasta. Puhun myös ortodoksisen uskon perusteita käsittelevissä seminaareissa.

Heinäkuussa meille saapuu tänne upea ikonografian asiantuntija, valtion Tretjakov-gallerian vanhempi tutkija Lyubov Yakovlevna Ushakova. Hän pitää useita kokouksia täällä ja matkustaa sitten Brasiliaan ja Chileen.

Suunnittelemme tuovamme muita henkisen kulttuurin asiantuntijoita. Suunnittelemme luostareiden, venäläisten ikonien liikkuvien valokuvanäyttelyiden järjestämistä asianmukaisten oppaiden kanssa. Aiomme kutsua kirkon kuoron ja viedä sen ympäri Etelä-Amerikkaa. Yleisesti ottaen suunnitelmia on monia. Yhteisö, kuten sanotaan...