21.09.2019

Metropolita Ignác z Chabarovska a Amuru: biskup vo verejnej sfére. Metropolita Chabarovsk a Amur Ignatius


Diplom z Fyzikálnej fakulty Irkutskej štátnej univerzity, skúsenosti zo služby v ozbrojených silách, znalosť filozofie, psychológie, vášeň pre maľovanie, vážna hudba - s takouto batožinou vedúci laboratória lekárskej kybernetiky všetkých -Vedecké centrum Únie pre chirurgiu Sergej Pologrudov - budúci metropolita Chabarovska a Amurskej oblasti Ignác - sa priblížil k rozhodujúcemu obratu vo svojom živote, k stretnutiu s arcibiskupom Chryzostomom (Martiškinom). Po ňom odišiel zo Sibíri do vilniuského kláštora Ducha Svätého a už po deviatich rokoch mníšskeho života sa vrátil do svojej vlasti, aby začal svoju hierarchickú službu na Ďalekom východe.

Biskup, ktorý skáče s padákom, chodí na túry, cestuje pod ľadom Severného ľadového oceánu spolu s ponorkami a slúži liturgiu na severnom póle. Už ako metropolita pokračuje v štúdiu: vyštudoval teologickú fakultu na Univerzite St. Tikhon a postgraduálne štúdium na Moskovskej psychologickej a pedagogickej univerzite. Prvý z biskupov, ktorý otvoril a udržiava svoj vlastný na internete osobný blog. Nie celkom obyčajný biskup...

Biskup Ignatius hovoril pre časopis „Ortodoxia a modernita“ o svojom príchode k viere, o svojom mentorovi, o službe na Ďalekom východe a komunikácii s ľuďmi v rôznych podmienkach.

Dokonca aj za Chrysostom - neskrývajte sa

— Vladyko Ignác, aká bola reakcia internetovej komunity na vaše vystúpenie na internete? osobný denník, pretože ste tu boli, zdá sa, prvý?

„Nikdy som sa nezaujímal o to, či som tu prvý alebo nie, len otec Roman Nikitin, vedúci našej informačnej služby, sa ma rozhodol zapojiť do tejto záležitosti. Podľa neho je to veľmi dôležité a perspektívne a veľmi misionárske. Odolával som, ako som len mohol, ale on ukázal zázraky trpezlivosti a vytrvalosti. A vyhral, ​​teda presvedčil. Takto sa objavil môj blog.

Čo sa týka reakcie online komunity... Pamätám si, že hneď ako som zverejnil svoj prvý príspevok, v ten istý deň blog navštívilo asi 1500 ľudí. Zanechali asi sto komentárov... Väčšinou pozitívnych, povzbudzujúcich: niektorí priali úspech, niektorí Božiu pomoc. Priali si silu, trpezlivosť, varovali, sympatizovali. Sústrasť. A v jednom komentári som čítal tieto slová: „Dobre... Iba ak všetko nezredukuje na citovanie celých stránok Chrysostoma.“ Čítal som to a pomyslel som si, že aj keď by som mal zostať biskupom, mal by som zostať taký, aký som. A nemám právo skrývať sa ani za veľkého svätca.

— Je blog predovšetkým príležitosťou na poslanie?

- Možnosť - áno. Snažím sa plniť misijnú poslušnosť (menovite mi ju dal predovšetkým Jeho Svätosť patriarcha). Ale moja komunikácia s ľuďmi – cirkevná, osobná, cez televíziu a tlač – je stále veľmi nepodstatná. V porovnaní s publikom internetového priestoru je nemerateľne širší. Ale opakujem, je to príležitosť. Realita sa ukázala byť iná.

- Prečo?

— Videl som, aká špecifická je internetová komunikácia, jej jazyk, ktorým vôbec nehovorím: lakonický, veľmi originálny a nie vždy správny. Okrem toho sú vaši partneri spravidla skrytí za „prezývkami“ a „avatarmi“ - neexistuje spôsob, ako vidieť ich tvár, počuť ich dýchanie alebo cítiť ich stav mysle. A to je v komunikácii dôležité, aspoň pre mňa. Nie vždy vidím človeka v príspevkoch a komentároch.

Navyše, schovaný za internetovou maskou môže (a robí) čitateľ povedať niečo, čo by pri pohľade do jeho očí nikdy nepovedal. V takýchto prípadoch, keď prídete do kontaktu s nečestnosťou... duchovnou nečistotou alebo niečím iným, musíte vynaložiť úsilie na zachovanie Kristovho pokoja vo vzťahu k takémuto partnerovi.

— Podarilo sa vám prekonať tieto okolnosti?

— Pravdepodobne nie, nie úplne a nestanovil som si taký cieľ. Chcel by som povedať niečo iné: za päť rokov, čo si vediem blog, som sa niečo naučil, niečo naučil. Komunikácia s ľuďmi vždy učí, obzvlášť taká široká a pestrá.

- Aj s tými, ktorí vzdorujú?

— Odolnosť proti odporu je rôzna. A tento nesúlad je daný stanovením cieľa, teda účelu, za ktorým sa človek na mojom blogu objavuje. A zanechá komentár, samozrejme. Najčastejšie obsahuje otázku alebo požiadavku. V tomto prípade sa snažím odpovedať sám.

Spočiatku bolo ťažké tolerovať vyslovenú hrubosť. Ešte som si neuvedomil: nie vždy je to tak, že človek, ktorý je hrubý, má v úmysle urobiť presne to. Niekedy sa takto bráni a kontroluje: ste tým, za koho sa snažíte vyhlásiť? Má cenu sa s vami ďalej rozprávať o hlavných, tajných veciach? Niekedy je to len bolesť maskovaná hrubosťou.

Stáva sa, že čakám, kým niekto z čitateľov odpovie, a vzniká diskusia. V ňom sa človek stáva viditeľnejším. Ak tvrdošijne obhajuje svoj postoj, nepočúva a nechce počuť nikoho, uzatváram to: chce zostať nepresvedčený, a dokonca presvedčiť internetovú verejnosť o svojej nadradenosti nad cirkevnou hierarchiou. V tomto prípade sa riadim radami Svätý Ambróz Optinsky – nechať ho na svoju vôľu a vôľu Božiu. A nechávam to. Ale už mu nedovolím, aby sa vyjadril na mojom blogu: nie je to pre neho spása a pre čitateľov je to pokušenie.

Dovoľujem každému, aby si na môj blog písal, čo chcel; Moderujem len v prípadoch spomenutých vyššie. Za päť rokov blogovania biskupa „zakázal“ iba štyrom účastníkom. V ich prospech a v prospech mojich čitateľov.

— V rozhovoroch a online nahrávkach ste už viackrát povedali, že radosť z komunikácie nič nenahradí...

- A teraz to hovorím. Nič nemôže nahradiť radosť z ľudskej komunikácie okrem komunikácie s Bohom.

Z mojej biskupskej poslušnosti vyplýva niečo iné – riadenie, výstavba, styk so svetskou vrchnosťou a vonkajší svet, zháňanie financií... ale človek nikdy nevie, biskup-svetské povinnosti? Preto je pre mňa blog pastoračným výstupom. Tu sa snažím komunikovať s ľuďmi osobne, pastoračne. Učím v seminári, aj to je potrebné: vidieť živé tváre budúcich kňazov, komunikovať s nimi, podeliť sa o svoje skúsenosti a veľa si od nich požičať. Snažím sa priznať – spoveď mi umožňuje udržiavať pastoračný oheň v duši.

— Ale ako sa táto túžba po komunikácii zhoduje s tým, čo hovoria svätí otcovia: mních je ten, kto žije iba pre Boha?

- Len tak. A zároveň ťažké. Jednoduché na vysvetlenie, ale ťažko pochopiteľné, tým menej na vykonanie. Pre seba som našiel odpoveď na túto otázku od biskupa Anthonyho, metropolitu zo Sourozhu. Píše, že samozrejme mních je človek, ktorý má byť s Bohom, ale Pán je všade, všetko nesie odtlačok Jeho prítomnosti. A predovšetkým človek. Potom biskup vysloví úžasnú myšlienku: nikto sa nemôže vzdialiť od sveta a obrátiť sa do večnosti, ak nevidí žiaru v očiach svojho blížneho. večný život. Myslím si, že toto je druh vízie, ktorú v sebe potrebuje rozvinúť mních, ktorý svetu prináša poslušnosť cirkvi. Ale opakujem, nie je to ľahké: v niektorých je toto vyžarovanie zrejmé, pre mnohých viditeľné, v iných je skryté hlboko vo vnútri. A mních-pastier mu navyše potrebuje pomôcť prejaviť sa. Toto vnútorné svetlo večnosti sa niekedy nazýva aj obrazom Boha.

Vo všeobecnosti si myslím, že človek by si mal zachovať svoju individualitu a nesnažiť sa byť niekým, kým nie je. Áno, asketická každodenná práca je nevyhnutná, boj s vášňami, je potrebné odhaľovať a rozvíjať cnosti v sebe, ale pritom ostať sám sebou. A chyba niektorých mníchov je podľa mňa v tom, že keď idú do kláštora, vytvárajú si pre seba akýsi eklekticizmus z obrazov veľkých askétov. Áno, tak to zostáva: vonkajšia asimilácia s vnútornou stagnáciou.

-Vyhli ste sa tomuto pokušeniu?

- Nie. Pocit, že to nie je v poriadku, bol vždy, ale aj tak som to robil: čítal som medzihodinky, akatisty, predvádzal fyzické výkony... To podporovalo moje presvedčenie, že kráčam cestou zlepšovania. Našťastie som si včas uvedomil, že výkon je dobrý, keď vedie k pokore a láske. V opačnom prípade je to zbytočné a dokonca škodlivé.

A duchovný mentor musí stádo vychovávať, vytvárať mu podmienky pre rast, pomáhať mu rozvíjať sa do vlastnej miery a neskresľovať a potláčať individualitu.

Od ateizmu k viere

— Pre teba, takým mentorom, ktorý ťa vychoval, bol biskup Zlatoústy (Martiškin), za ktorým si išiel do Vilniusu, do kláštora?

— Vladyka je úžasný človek a úžasný hierarcha, ale nebol mojím duchovným otcom a vždy to zdôrazňoval: „Nie som starší ani pastier; Som správca, preto vám (teda mne) hneď poviem, že váš duchovný život nezvládam. A tiež poviem: každý kňaz, vrátane spovedníka, je stĺp, na ktorom visí nápis: „Boh je tam“. Musí naznačiť smer najlepší možný scenár pomôcť v tomto smere, ale zvyšok si musí urobiť každý sám.“ Neviem, či má biskup pravdu alebo nie, keď hodnotí svoje pastoračné schopnosti. Ale to, že bol bystrý, múdry a dobrý psychológ, je isté. Zostáva to tak dodnes. Mám k nemu hlboký rešpekt.

— Ako ste ho prvýkrát videli, ako ste sa zoznámili?

— Stalo sa to na samom začiatku perestrojky, v roku 1988. Potom zrazu zmizlo veľa opon - vnútorných aj vonkajších - a my, predstavitelia novej komunity „sovietskych ľudí“, sme mali možnosť slobodne komunikovať so zástupcami „iných civilizácií“. Vrátane cudzincov a duchovenstva.

Práve som skončil univerzitu a bol som mladým odborníkom. A potom priatelia hlásia, že v základnej knižnici našej univerzity je naplánované stretnutie s miestnym arcibiskupom. Nebolo jasné, kto je arcibiskup a akú má hodnosť. O čom bude hovoriť, nie je známe, ale objavil sa vážny záujem: veľmi nezvyčajná osoba. Teraz chápem, že tento záujem sa neobjavil, ale prejavil. Vždy to tam bolo, vo vnútri, podvedome, a teraz prišiel jeho čas.

— Ako ste vtedy vnímali vieru?

- Zhora, samozrejme. Ako možno zaobchádzať s niečím, o čom sa vôbec nehovorí, alebo sa hovorí negatívne: v rámci vedeckého ateizmu, dialektického a historického materializmu a iných „izmov“? Odmietavo a blahosklonne. Bol presvedčený o svojej nadradenosti nad „negramotnými veriacimi“, a to bolo všetko.

A potom som na tom stretnutí zrazu uvidel rozhľadeného človeka, vynikajúceho v reči, schopného presne odpovedať na akúkoľvek otázku, erudovaného, ​​múdreho. Veľmi som sa s ním chcela stretnúť osobne.

Potom začala naša komunikácia. Vladyka mi dal prečítať svätých otcov a pravoslávnych psychológov – stalo sa to pre mňa zjavením. Postupne sa začal odvíjať bezhraničný a vzrušujúci svet pravoslávnej tradície. Toto bolo oveľa vyššie, než s čím som sa stretol vo svete.

— Myslíte umenie, filozofiu?

- A umenie, filozofia, psychológia, spôsob života, životné ciele a životné hodnoty. Svojho času ma veľa vecí zaujímalo a veľa som študoval. Hľadal som to. Kým neprišiel k viere – jediné potrebné (pozri: Lk. 10 , 41).

— Ako ste sa prvýkrát objavili vo svojom živote? nebeský patrón, Svätý Ignác (Brianchaninov), jeho diela?

— Ešte raz vďaka biskupovi Chryzostomovi. Po našom prvom stretnutí mi dal pamätné vydanie Biblie – tieto boli vyrobené k 1000. výročiu krstu Ruska. Potom to bolo veľmi zriedkavé, ako každé vydanie Biblie vo všeobecnosti. Aspoň na Sibíri.

Začal som evanjeliom, ale v tej chvíli sa mi zdalo... akési suché, nezaujímavé (išiel som, povedal som, urobil - žiadne psychologické náčrty pre vás, žiadne svetlé literárne prostriedky). Aby ste mohli čítať evanjelium, musíte byť na to aspoň trochu pripravení. A potom som nebol pripravený.

Ale prečítal som si to. Prišiel poďakovať biskupovi a spýtal sa, čo sa mu zdalo nepochopiteľné. A on počúval a povedal: "Počúvajte, máte tieto otázky... Dovoľte mi, aby som vám dal pár dobrých kníh na čítanie." A dal to. Jeden z nich - ortodoxný psychológ I. L. Yanyshev - dobrá kniha, zaujímavý, inteligentný, logický, systematicky prezentujúci tému. Druhým sú diela sv. Ignáca (Brianchaninova), zväzok štvrtý, „Asketická kázeň“. A keď som otvoril túto knihu, hneď od prvých riadkov som pochopil: tu je, moja! Čo som neustále hľadal. Už od prvých riadkov moje srdce pociťovalo akúsi duchovnú blízkosť svätca.

Potom, už v kláštore, som sa dozvedel, že knižnica MDA má zbierku listov tohto učiteľa moderného mníšstva. Osem alebo deväť zväzkov – príloha k dizertačnej práci opáta Marka (Lozinského) „Duchovný život laika a mnícha podľa kníh sv. Ignáca (Brianchaninova).“ Veľmi som ich chcel získať pre seba a pre našu kláštornú knižnicu. Vzal som požehnanie biskupa Chryzostoma a list so žiadosťou o skopírovanie kópií a odišiel.

Nevydali ju hneď – v tom čase to bolo prvýkrát, čo sa s takouto žiadosťou obrátili na knižnicu MDA – ale bola vydaná. Tieto objemy som si dal do batohu a vydal sa smerom k východu z Lavry. A potom som stretol otca Hilariona (Alfeeva), budúceho metropolitu, šéfa nášho DECR, už slávneho teológa a skladateľa. Poznali sme sa, zložili sme mníšske sľuby v tom istom kláštore. Ako vždy sa rovnomerne a pokojne pýta: "Čo máš?" Odpovedám: "Dizertačná práca." Pozrel sa na objem batohu a bol mierne prekvapený: "Váš?" - "Nie naozaj". A vysvetlil mu situáciu. Priniesol ho do kláštora, urobil fotokópie a zviazal.

A je nemožné vyjadriť, akú veľkú pomoc mi svätý Ignác (Brianchaninov) svojimi listami poskytol v mojom kláštornom živote. Toľko ma naučil, toľko vysvetlil. Ide o jedinečnú školu individuálneho pastoračného poradenstva.

Duchovné otcovstvo nie je pečiatka v pase

— Vladyka, spolu s arcibiskupom Chryzostomom ste odišli do inej krajiny, do Litvy, a vstúpili ste do kláštora. Ako ste sa rozhodli pre taký vážny krok?

"Nebolo na tom nič zložité, ver mi." Pravdepodobne na to mala vplyv moja postava: od prírody som maximalista - ak niečo urobím, tak úplne, so všetkou oddanosťou. Pravoslávie je moje, to znamená, že sa mu potrebujem venovať bez výhrad. Ale ako, v akej hodnosti, som pochopil, keď som sa ocitol v kláštore.

— Hnevalo vás, že človek, pre ktorého ste išli tak ďaleko, kvôli ktorému ste prišli do Cirkvi, nesúhlasil, aby bol vaším duchovným otcom?

- Nie je to nepríjemné - je to úžasné. Často, keď sa obraciate na človeka s prosbou, predstavujete si seba na jeho mieste, predstavte si, ako by ste odpovedali. Tu som ja – skúsený, kostolík chodiaci človek; Prichádza ku mne nováčik so žiadosťou o pomoc, prečo nepomôcť? Pomohol by som. Ten však odmietol. Nebolo to nepríjemné, ale prekvapujúce: prečo? A potom sa ukázalo: vládca je vnímavý nielen vo vzťahu k ostatným, ale aj vo vzťahu k sebe, realisticky hodnotí svoje schopnosti. Preto sa podujal na misiu, o ktorej si myslel, že je schopný. Aj keď opakujem, podľa mňa to bol pravý pastier. Pravda je „protirečením“: častejšie neučil to, čo bolo potrebné, ale odstránil to, čo nebolo potrebné. Niekedy veľmi bolestivým spôsobom pre moje ego.

— Teraz si veľa ľudí kladie otázku: ako hľadať duchovného mentora a či ho musíte hľadať sami?...

- Sám sebou, len sám sebou. A myslím si, že toto je: hľadajte mentora, ktorý vás dokáže počúvať, pochopiť, pomôcť vám pochopiť vaše ťažkosti a prekonať ich. Nemali by ste si vyberať spovedníka na základe recenzií niekoho iného. Niekomu to pomohlo, ale tebe to nemusí pomôcť. A nezabudnite sa opýtať Boha: koniec koncov, skutočný mentor je Jeho dar.

- Ale šiel si k Archimandritovi Johnovi (Krestyankinovi), svojmu budúcemu spovedníkovi, presne na radu niekoho iného!

— Išiel som na radu, ale vybral som si ju sám. Keď mi to odporučili, a dokonca súrne – vtedy som robil prvé kláštorné kroky – a dokonca aj kňazi hovorili o zázrakoch, začala sa mi krútiť hlava: veľký starší, celé Rusko prichádza k nemu, taká príležitosť! A on sa, vďaka Bohu, ukázal ako jednoduchý, drahý, blízky, bez akejkoľvek veľkosti. Pochopil ma a poradil mi, čo som potreboval. Nepýtal som sa: staň sa otcovým spovedníkom; sám som sa rozhodol, že sa o mňa bude starať. A bol živený.

Keď sa ma pýtajú, ako si vybrať spovedníka, odpovedám: choď za jedným kňazom, uvidíš, či ťa bude pozorne počúvať, alebo ťa opráši a utečie ďalej? Ak pobeží ďalej, ďakujte Bohu, nechajte ho utiecť k iným, čo znamená, že nie je váš. A ak počúva, je to dobré. Potom požiadajte o radu a ak je poskytnutá, presvedčte sa, či to bolo vo vašich možnostiach, či to bolo užitočné? Ak ste pomohli, spýtajte sa druhýkrát, tretíkrát. Ak vidíte, že kňaz dáva múdre rady, zostaňte s ním. Ak nie, modlite sa a hľadajte ďalej, ale nie divotvorcov, ale pomocníkov v duchovnom živote.

A vôbec nie je potrebné pýtať sa: „Staň sa mojím duchovným otcom“.

— Počuješ často tieto slová adresované tebe?

- Áno samozrejme. Ale opakujem, duchovné otcovstvo nie je pečiatka do pasu. V telesnom živote si deti nevyberajú svojich rodičov, ale v duchovnom živote je to presne naopak: deti si vyberajú svojich rodičov samé. Človek sa musí sám rozhodnúť, komu sa zverí. Ak čas ukáže, že som mu užitočná, nech sa oňho naďalej starám, ak nie, nech si hľadá niekoho iného.

— Do akej miery dokážete skĺbiť prácu biskupa s povolaním duchovného?

— Nefunguje to: nepovažujem sa za spovedníka. Nikomu nedávam „pečiatku do pasu“, netrúfam si nikoho považovať za svoje duchovné deti, okrem tých niekoľkých, ktorí ma sami považujú za duchovného mentora.

Poddajte sa vôli patriarchu

— Mních si nevyberá, do akej oblasti činnosti sa zapojí v službe Cirkvi. Možno sa môže vrátiť k predchádzajúcim zamestnaniam, z poslušnosti, možno z poslušnosti sa môže stať kňazom...

-...a dokonca aj biskup...

- ...bez toho, aby som po tom vyjadril vlastnú túžbu. Bolo to tak aj u vás?

- Presne tak. Opustiť svet, pripojiť sa k mníšskemu bratstvu, aby ste sa znova vrátili do sveta? Samozrejme, nemal som takú túžbu, ani myšlienku, dokonca ani myšlienku. Pamätám si, keď mi biskup Chryzostom ponúkol, že sa stane sufragánnym biskupom v Litve, vyvolalo to v mojej duši silné odmietnutie. Keď požiadal o požehnanie, odišiel k otcovi Jánovi. Otec povedal: „Nie. Nesúhlasím,“ - je to ako váha zdvihnutá z vašich pliec. Na to po návrate odpovedal: "Vladyka, prosím, odpusť mi, ale nemôžem."

— Vladyka Chryzostom sa opýtal na váš názor, hoci mohol menovanie jednoducho prezentovať faktom...

— Vždy som sa pýtal a nielen odo mňa, ale od každého. Nikoho nenútil, aby plnil jeho vôľu. Ak by dostal odmietnutie, mohol by byť podráždený a mohol by ostro vyjadriť svoj názor na túto záležitosť. Ale nikdy nie nasilu. Vnútorne je vládca veľmi slobodná osoba, nezávislá na nikom okrem Boha a Cirkvi. Preto som rešpektoval (a myslím, že stále rešpektujem) slobodu iných.

— Prečo ste nakoniec súhlasili s jeho návrhom stať sa biskupom na Kamčatke?

- Pretože otec John požehnal. Biskup Zlatoústy sa zúčastnil na zasadnutí Svätej synody a keď sa vrátil, povedal to Jeho Svätosť patriarcha Alexy sa obrátil na biskupov so žiadosťou, aby našli kandidáta na vdovu departementu Kamčatka. Potom biskup Chryzostom navrhol: „Vaša Svätosť, mám jedného mnícha, vyššie vzdelanie Má…". Patriarcha odpovedal: „Opýtajte sa ho, či chce. Len to nenúťte."

Nenútil, ale veľmi emotívne navrhoval: „Otec Ignác! Bol som na Kamčatke, je to tam úžasné - príroda, klíma, ľudia sú úžasní! Ja by som ti poradil... Je tam inteligencia a ty sám máš vyššie vzdelanie, budú sa okolo teba zhromažďovať.“ Požiadal som o požehnanie, aby som sa mohol poradiť so svojím spovedníkom a napísať list. Bol som si úplne istý, že otec John opäť povie: „Nie.

List som odoslal ešte v ten istý deň, odpoveď prišla nečakane rýchlo. Tak rýchlo, že moje srdce znepokojilo. Vzal som kňazov list, išiel som do chrámu, do kaplnky sv. Jána Teológa, posadil som ho na trón, kľakol som si a začal som sa modliť. Keď som cítil, že môžem povedať iba Pánovi pravdivé slová povedal: "Pane, buď vôľa tvoja." Otvoril som obálku a tam rukou kňaza: „Poddaj sa vôli patriarchu.

Nasledovalo stretnutie s Jeho Svätosťou patriarchom Alexym, pokus vysvetliť mu moju nepripravenosť: „Vaša Svätosť! V Cirkvi som len deväť rokov, mám veľmi málo cirkevných skúseností a byť biskupom... ani si neviem predstaviť, aké to je!“ Jeho Svätosť pozorne počúvala, veľa sa pýtala a potom povedala: „Budeme predpokladať, že je to Božia vôľa pre vaše biskupské zasvätenie.

Kamčatka. Chabarovsk. Povodeň

— Na Kamčatke to dopadlo presne tak, ako povedal biskup Chryzostom?

- Áno, tak to všetko dopadlo - príroda, klíma. A v prvom rade ľudia, ktorí ma akosi hneď prijali a rád som im išiel v ústrety. Služba na Kamčatke je trinásť rokov nášho spoločného života, pre mňa najvýznamnejších, aj keď ťažkých a zložitých. Bolo však veľmi málo takých, ktorí nového biskupa prijali nevraživo, začali mu odporovať a šírili fámy. Ale nejako to všetko prešlo, prešlo mňa aj Kamčadalov. Keď sa úplne oddáte službe, na všetkom malichernom už nezáleží; zostane tam, kde má byť - na poslednom mieste. Mladým pastorom by som odporučil, aby sa držali tejto zásady.

— V roku 2011 ste boli menovaný do oddelenia Chabarovsk. A len o dva roky neskôr čelili povodni na Amure. Keď ste počas tejto katastrofy komunikovali s ľuďmi, aký postoj k vám prejavili?

„Celá naša pravoslávna rodina – pastori aj farníci – vyšli do boja proti tejto pohrome. V prvom rade sme sa modlili. Ale nielen to: postavili priehrady, zbierali veci, peniaze, jedlo, lieky a zriadili prijímacie centrum pre obete. Naši kňazi navštevovali zatopené dediny na motorových člnoch a rezačkách, pomáhali ľuďom slovom a jedlom.

Po takýchto stretnutiach prijalo niekoľko desiatok ľudí Svätý krst.

— Čo sa stalo na jeseň, keď sa situácia vytratila z predných línií správ?

„Najťažšia časť sa začala na jeseň. Pozornosť na Ďaleký východ sa oslabila a problémy sa zintenzívnili. Voda opadla, ľudia sa začali vracať do svojich domovov, no boli v havarijnom stave: poškodené, vlhké, prázdne. Bolo potrebné dať ich do správneho tvaru: vysušiť, opraviť. Ďakujeme Jeho Svätosti patriarchovi Kirillovi, že sa obrátil na celú našu Cirkev s prosbou o pomoc Ďalekým východniarom, on sám k tomu veľmi prispel. Ďakujeme všetkým bratom a sestrám, ktorí odpovedali na túto výzvu – vyzbierali sme asi 130 miliónov rubľov. Za tieto peniaze sme kúpili veľa vecí a základných vecí, teplovzdušné pištole, vykurovacie zariadenia. Plánujeme začať s výstavbou samostatného domu pre obete.

Vyskytla sa ďalšia ťažkosť - v evakuačných centrách. Niektorí z nich tam naďalej žijú tak, ako sú zvyknutí. Tu je opilstvo, rodinné problémy, ktoré niekedy prechádzajú do škandálov... Naša diecéza sa snaží ľuďom v týchto podmienkach pomáhať. Duchovní vedú pastoračné rozhovory, kultúrne oddelenie organizuje tvorivé stretnutia, koncerty...

— Osvojili ste si skúsenosti z Krymska?

— Na Ďalekom východe sa udalosti vyvíjali trochu inak: Krymsk bol okamžite zaplavený, ale tu voda pomaly stúpala. Podarilo sa nám evakuovať ľudí, zriadiť evakuačné centrá, pripraviť základné potreby. Toto je druh práce, ktorú sme robili. Organizovali sme pomoc našich farníkov a kňazov všade tam, kde to bolo potrebné, vrátane posilňovania hrádzí.

— Zúčastnili sa na tom všetky chrámy?

— Všetky farnosti v Chabarovsku a v miestach záplav. Aj duchovní, aj farníci. Prvý deň po modlitbe vyšli všetci postaviť priehradu a potom pracovala každá farnosť – postupne.

Na oblohe, pod vodou, na zemi

— Dnes sa Cirkev aktívne zúčastňuje na živote spoločnosti, podmienky sú úplne iné ako pred 25 rokmi. Aké nebezpečenstvá podľa vás číhajú v tejto situácii?

„Myslím si, že jedným z nebezpečenstiev je vkladať príliš veľa nádejí do vlastných síl, do spolupráce s úradmi. Neverte v kniežatá, v synov človeka(Ps. 145 , 3). V Metropolitan's Sourozhsky Anthony Existujú ďalšie úžasné slová: „Cirkev by mala byť rovnako bezmocná ako Boh. Podľa mňa má úplnú pravdu. Je jasné, že Cirkev je modernom svete musí brať do úvahy jeho realitu, budovať si s ním vzťah. Je jasné, že musíme stavať kostoly, vydávať knihy, prinášať ľuďom Kristovo svetlo, ale bez asistencie úradov, bez spolupráce s nimi to nie je jednoduché. Je jasné, že byť pri moci nie je vždy spojené so zodpovednosťou, slušnosťou a povinnosťou.

Ale pastier musí byť Kristovým pastierom všade – vo farnosti, v rodine aj v služobnom úrade. A za každých okolností zostáva rovnaký, či už ukladá pokánie, alebo žiada o pomoc pri stavbe chrámu. A to znamená, opakujem, naučiť sa vidieť dušu človeka bez ohľadu na jeho postavenie a obrátiť sa priamo k obrazu Boha v ňom.

— Stalo sa niekedy, že vás naopak vnímali ako správcu, iba cirkevného?

- Bohužiaľ, áno. Spočiatku sa stáva, že fungujú určité klišé vnímania. A potom veľa závisí od samotného pastiera.

— Keď ste sa plavili na jadrovej ponorke „Tomsk“ do Severného ľadového oceánu, nebol váš postoj k vám spočiatku tiež úplne adekvátny?

“ Nastalo zmätok: „Kto je to? Prečo ide s nami? Kto to potrebuje? A potom začali každodenné činnosti, ktoré slúžili aj im aj mne.

Počas prechodu bolo pokrstených osem ľudí. Na palube krížnika pod vodou sme slávili Božskú liturgiu. Prítomný bol každý, kto mohol, kto mal voľno a každý prišiel nie v pracovnom, ale v plnej vojenskej uniforme. Na konci prechodu zostali len mäsové konzervy, takže tí, čo sa pripravovali na sväté prijímanie, tri dni prakticky nič nejedli – postili sa. Povedal som im: Netreba, netreba, jedzte! Stále sa postili. Väčšina posádky lode sa priznala. Na konci prechodu sme sa spriatelili a potom som často chodil k nim a oni ku mne; vzali sa u mňa, ich deti boli pokrstené; Prišli si len po radu.

— Často ste sa objavovali na miestach, kde je ťažké si predstaviť biskupa: skákali ste s padákom, chodili ste na túry s mladými ľuďmi...

— Čo je zlé na tom, že je biskup so svojím stádom? Ak sú možnosti a zdravie dovolí. V Petropavlovsku sme s mládežníckym tímom skutočne vyliezli na sopku, chodili na túry, pracovali v kláštoroch, slávili sme spolu sviatky, organizovali koncerty a výstavy. A nielen s „mládežou“, ale aj s ostatnými farníkmi.

V Chabarovsku to nie je možné urobiť v rovnakej miere - je tam oveľa väčšia poslušnosť. No, teda - už vek: Mám šesťdesiat. Ale skočil som s padákom. S chalanmi z dorastu a niekoľkými seminaristami. Sám im to ponúkol; Nenútil som, neprovokoval, len som navrhoval a sledoval reakciu. Niektorí odmietli z principiálnych dôvodov, zatiaľ čo iní chceli, ale báli sa a nedokázali svoj strach prekonať. Takto som chcel pomôcť.

- Ale prečo bolo pre teba také dôležité, aby prekonali samých seba?

- Sú to budúci pastieri. A to je predovšetkým obeta a láska k stádu, k tým, ktorých vám Pán zveril. Otec John (Krestyankin) hovoril o potrebe malých skutkov dobra – nie veľkých činov, ale každodenných malých skutkov, ktoré sú dôležité pre ľudí a Boha. Pastier musí neustále prekonávať osobné túžby a úplne sa venovať tomu, čo slúži spáse jeho stáda. A to si vyžaduje zručnosť, toto sa treba naučiť.

Často v seminároch sú študenti obmedzení v pohybe a fyzickej aktivite. V ich veku to môže mať smutné následky ako pre zdravie, tak aj pre budúcu pastoračnú prácu: zvyknú si na blahobytný, odmeraný život – potom sa budú musieť nútiť k misionárskej práci alebo inej činnosti. A pastierstvo pod tlakom, a nie na príkaz srdca... chápete... Mladí chlapci potrebujú aktívny životný štýl.

V našom seminári som na začiatok zaviedol cvičenia: po spánku 20 minút. Spočiatku to bolo pre nich ťažké. Ale neustúpil som: „Ste budúci pastieri. To znamená, že budete mať farnosť, možno viac ako jednu. Na Ďalekom východe sú veľké vzdialenosti, budete musieť navštíviť niekoľko dedín. To si vyžaduje zdravie aj fyzickú zdatnosť.“ Rozumeli sme si a súhlasili. Potom začali raz týždenne plávať v bazéne. Raz za týždeň - športové hry. Potom nasledoval návrh na padák.

Teraz máme vlastný futbalový tím, súťažíme za rovnakých podmienok so svetskými univerzitami, organizujeme súťaže v stolnom tenise a mnohé iné športové podujatia sa konajú v seminári.

— Vaša doktorandská dizertačná práca zo psychológie sa venuje aj výchove budúcich pastierov. Čo vás viedlo k výberu takejto témy?

— Téma kandidátskej dizertačnej práce je: „Závislosť účinnosti pastoračnej služby od motivačnej a sémantickej sféry pastora“. Pastoračná motivácia, túžba pastiera slúžiť, je hlavnou vecou jeho činnosti. Ak to tak nie je, služba degeneruje na remeslo: hrob-kadidlovník-byt-kropič. A tu je veľmi dôležité, ako prebieha duchovná príprava v seminároch, ako je štruktúrovaný duchovný a výchovný proces. Pre moderných pastorov je užitočné poznať základy psychológie, disponovať určitými psychologickými zručnosťami, vedieť rozlíšiť duchovné odchýlky od duševných chorôb a vedieť, ako sa v druhom prípade zachovať. Teraz sa ukazuje jeden z hlavných problémov našej doby – profesionálne vyhorenie. Katolíci a protestanti majú medzi farármi celý systém nápravy tohto stavu, ale u nás to nie je nijak prebádané.

— Je podľa vás také vyhorenie nevyhnutné?

- Nie, nemôžem povedať, že je to nevyhnutné. Pravoslávie má všetku plnosť milosti, ktorá lieči nás, slabých, a dopĺňa tých, ktorí sú chudobní. Do seminára však prichádzajú ľudia zo sveta, a nie novici z kláštorov, vychovávaní tam od mladosti. Prichádzajú s mnohými psychologickými a osobnostnými defektmi. Stáva sa, že z mladého muža vychováme kňaza v dôvere, že všetko potrebné kresťanské základy on má. Ale ešte sa nestal mužom: nenaučil sa milovať, nenaučil sa počúvať ľudí, nie je pripravený byť otcom svojho stáda.

Stáva sa, že neprídu do seminára, ale odídu: zo sveta, od svojich problémov. Alebo sa chcú v živote pohodlne usadiť...

— Ako sa tento problém rieši?

- Riešenie, ako som povedal, je jedna vec - jasne a správne štruktúrovaný proces duchovnej a mravnej výchovy na teologických školách, výber kandidátov na prijatie: nie každý dostane možnosť pastiera. A s tým môže pomôcť praktická psychológia. Robím to už dva roky. Myslím, že to nebolo neúspešné.

Je tu aj druhá stránka: niektorí učitelia dobre poznajú teologické vedy, ale nepoznajú vyučovacie metódy. Preto nezaujímavé hodiny, nudné prednášky, slabé učenie študentov a strata záujmu o učenie. Pred dvoma rokmi som v našom seminári zaviedol povinný kurz – už nie pre študentov, ale pre učiteľov. Skúsení svetskí učitelia a psychológovia učia učiteľov seminárov vyučovacie metódy, metódy rozvoja reči, pamäti a aktívneho osvojovania si vedomostí.

Okrem toho niekoľkokrát do roka pozývame ortodoxných psychológov, aby viedli komunikačný tréning, prekonávali vnútorné bariéry a rozvíjali kreativitu.

fajkový sen

— Vladyko, súhlasíte s tým, že mníšsky život sa vlastne končí biskupským vysvätením?

— Ak súdime podľa mníšskych pravidiel, tak áno. V skutočnosti nie. Prvým skutočným mníchom bol Kristus Spasiteľ. Ale nežil v cele, a pokiaľ viem, nečítal akatistov. Hoci je to pre biskupa ťažké, vždy sa dá nájsť čas na modlitbu a byť s Bohom. Navonok s ľuďmi, vnútorne s Bohom. Takto ma učil otec John.

Dosť na dlhú dobu Bol som presvedčený, že nie je možné spojiť byť biskupom s mníšstvom. Až keď som začal čítať knihy biskupa Antona zo Sourozhu, všetko do seba zapadlo: uvedomil som si, že je to možné a potrebné kombinovať. Musíte byť v poslušnosti Bohu: choďte tam, kam vás posiela, robte, čo vám prikazuje, naučte sa Ho vidieť v ľuďoch okolo vás. Potom bude On sám s vami.

Pamätám si, že otec John mi raz napísal: mnohí mnísi, ktorí „opúšťajú svet“, odlúčení vo svojich celách, jednoducho nasledujú svoju pýchu. A vy chodíte k ľuďom a slúžite im! Potom z vás bude dobrý mních.

— Ak by ste teraz dostali ponuku vrátiť sa do akéhokoľvek obdobia svojho života, kým by ste chceli byť?

— Jednoduchý mních v cele Svätého duchovného kláštora. Celé tie roky, čo som bol biskupom, to bol môj sen. Stále zostáva, tento sen. Pravda je už nereálna.

Foto Sofia Nikitina

Časopis "Pravoslávie a modernita" číslo 28 (44)

Rozhovor s Valeriou Posashko

http://www.patriarchia.ru/db/text/2876413.html

Jeho Svätosť patriarcha Kirill z Moskvy a celej Rusi zablahoželali metropolitovi Ignácovi z Chabarovska a Amuru k 15. výročiu jeho biskupskej konsekrácie.

Jeho Eminencia, najctihodnejší Ignác, metropolita Chabarovska a Amuru
Vaša Eminencia!
Prijmite, prosím, moje srdečné blahoželanie k 15. výročiu vašej biskupskej konsekrácie.
Keď ste sa zriekli svetskej cesty, vybrali ste si ťažkú ​​cestu mníšskej práce a pastorácie.
Ako plynul čas, boli ste predurčení prijať apoštolskú milosť. Na stolici Petra a Pavla a Chabarovsku ste sa otcovsky starali o duchovné stádo, ktoré vám zveril Pán, a usilovali ste sa o to, aby sa celé stádo „stalo dedičmi večného života“ (Títovi 3:7).
Teraz vám bola zverená starostlivosť o Amur Metropolis. Je potešujúce, že pri vykonávaní biskupskej služby na hraniciach Ďalekého východu našej vlasti, Osobitná pozornosť Venujete svoj čas rozvoju cirkevného poslania, snažíte sa svedčiť o večnej a nemennej Pravde spôsobom, ktorý je zrozumiteľný pre každého. moderný človek Jazyk.
Nech vás milosrdný Majster modlitbami svojej najčistejšej Matky udrží v dobrom zdraví a duševnom pokoji po mnoho rokov a nech vám silou sily pomáha vykonávať zodpovedné arcipastierske práce pre dobro Svätej Cirkvi. a za spásu Božieho ľudu.

S láskou v Kristovi

KIRILL, PATRIARCH MOSKVA A CELÉHO Ruska

Metropolita Chabarovsk a Amur Ignatius

Ignác, metropolita Chabarovsk a Amur (Sergej Gennadievič Pologrudov)

V roku 1978 promoval na Fyzikálnej fakulte v Irkutsku štátna univerzita, v rokoch 1978 až 1980 slúžil v radoch Sovietskej armády. V rokoch 1980-1983 pracoval ako inžinier vo Východosibírskom energetickom inštitúte a od roku 1983 viedol laboratórium lekárskej kybernetiky v All-Union Scientific Center for Surgery.

V roku 1988 prijal svätý krst. V marci 1990 sa pripojil k bratom Svätého duchovného kláštora vo Vilniuse. Pôsobil ako knihovník, dekan, správca a spovedník internátnej školy vo Vilniuse.

27. septembra 1990 bol vysvätený za diakona arcibiskupom Chryzostomom z Vilny a Litvy.

V roku 1993 absolvoval Moskovský teologický seminár v neprítomnosti.

V septembri 1992 bol vymenovaný za dekana Svätého duchovného kláštora.

Vo februári 2008 otvoril biskup Ignatius svoj blog na internete: http://blogs.pravkamchatka.ru/wordpress/

Rozhodnutím Svätej synody z 22. marca 2011 (časopis č. 15) bol vymenovaný do Chabarovskej stolice.

Rozhodnutím Posvätnej synody z 5. – 6. októbra 2011 (časopis č. 132) bol vymenovaný do čela novovzniknutej Amurskej metropoly.

Vo všeobecne akceptovanom chápaní je byť metropolitom alebo arcibiskupom čestné, ale nie vždy to tak bolo. Keď apoštoli kázali a vytvorili prvé kresťanské spoločenstvá, vysvätili kňazov, aby sa starali o malé spoločenstvá, biskupov o veľké. Postupom času Kristova cirkev rástla a šírila sa po celom svete. Rástol počet farností, zvyšoval sa počet biskupov, ktorým metropolita predsedal.

„A to vôbec nebola odmena, vôbec to nebolo povzbudenie alebo gesto povýšenia človeka. To znamenalo veľa práce pred nami. Keď človeka povýšili do hodnosti metropolitu, väčšinou mu nikto neblahoželal, ale naopak, súcitili s ním, súcitili s ním,“ dodal biskup.

„Organizácia metropolitátu Svätou synodou na našom území je prejavom dôvery v nás. Vy a ja sa musíme pripraviť na veľkú plodnú prácu, pretože teraz stojíme pred obrovskými úlohami. Cirkev má teraz každú príležitosť osloviť ľudí a priniesť im Božie slovo. A to by mali robiť nielen metropoliti, arcibiskupi a kňazi, ale aj všetci veriaci,“ poznamenal metropolita Ignác z Chabarovska a Amuru.

Valéria Michajlová

Povinnosť v Argentíne: služba metropolitu Ignáca

Každý kňaz je stĺp, na ktorom visí nápis: „Boh je tam“

V roku 2015 Metropolita Ignác (Pologrudov) Začal som sa učiť španielsky pre seba. A v roku 2016 bol nečakane, po 18 rokoch služby na Ďalekom východe, pridelený do Argentíny. Prečo oslovovanie „vy“ nie je v Argentíne urážlivé, prečo je v Argentíne populárny Dostojevskij Južná Amerika Metropolita Ignatius v rozhovore pre Pravmir povedal, aké to je spovedať sa v španielčine.

Modlitba za chudobných študentov v španielčine

– Ako ste vnímali správu o prestupe na nový rezort, do inej krajiny, na iný kontinent? Bolo to neočakávané?

Áno, nečakane. Všetkých osemnásť rokov svojej biskupskej služby som strávil v Rusku, na zemi našej vlasti. Najprv na prvom oddelení - Kamčatka, potom na druhom - Chabarovsk; obe sú z Ďalekého východu, misijné a vzdelávacie.

Na takého misijného a výchovného biskupa ma formovali ľudia, okolnosti, životné podmienky a úlohy, ktoré mi Cirkev a Jeho Svätosť patriarcha postavili.

Takže preklad som nečakal. Hoci teraz, po šiestich mesiacoch služby v Južnej Amerike, začínam vidieť určitý vzorec: všetky moje oddelenia sú veľmi extrémne.

Metropolita Ignác na severnom póle

– V akom zmysle sú extrémne?

– Kamčatka je najvýchodnejšie územie. Tam začína deň; sú neustále zemetrasenia a magnetické búrky, silný vietor a sneh až po okná na druhom poschodí. V rokoch perestrojky tam ľudia nemuseli ani tak žiť, ako prežiť. No a my, kňazi, sme svoju službu vykonávali v rovnakých podmienkach.

Chabarovsk je tretí najväčší región v Rusku. Priestory sú obrovské, dediny sú roztrúsené po celom území - skúste to pokryť! Zakryté. Keď som tam bol, vedenie krajiny začalo venovať veľkú pozornosť Ďalekého východu. Je to pochopiteľné: geopolitika 21. storočia sa presúva do ázijsko-pacifického regiónu, a preto sa naša Ďaleký východ je potrebné rozvíjať. A preto existujú osobitné požiadavky na Cirkev, jej duchovenstvo a hierarchov.

Musel som teda slúžiť, tvrdo pracovať za všetkých známych a nepredvídaných okolností: na ponorkách aj na lodiach. Počas extrémnej povodne na Amure sa všetci kňazi dali do práce, aby zachránili Chabarovsk.

Tu v Argentíne je tiež extrémne oddelenie - „Ďaleký západ“.

– Bolo strašidelné odísť? Napriek tomu, po toľkých rokoch na Ďalekom východe - úplne iné prostredie, neznámy jazyk...

- Nie, nebol tam žiadny strach. Nášmu patriarchovi vládla absolútna dôvera. Samozrejme, nevedel som, čo ma na novom mieste čaká, o samotnom mieste som vedel len zo školského kurzu geografie.

Ale o jednej veci som nepochyboval: Jeho Svätosť pozná moje schopnosti a schopnosti lepšie ako ja. Videl, čo môžem a čo nie, čo môžem zvládnuť a čo nie, a preto vedel, čo robí, a nasmeroval ma na túto službu. Svoju úlohu mohla zohrať aj predchádzajúca príprava.

A potom je tu istá Božia Prozreteľnosť. Rok predtým, ako som dostal túto úlohu, som začal študovať španielčinu.


- Za akým účelom?

- Potom pre dušu. Učenie sa jazyka je veľmi dobrý spôsob, ako sa udržať „vo forme“. Intelektuálny.

– Prečo španielčina?

– Asi 3 roky pred tým som prvýkrát navštívil zahraničie. Bol som tam už predtým, na púti – na horu Athos a do Jeruzalema. A vtedy jeden z mojich dobrých priateľov, filantrop, navrhol: „Choď, Vladyko, aspoň raz cestuj. Zaplatím za dvojtýždňový výlet do ktorejkoľvek krajiny." Pomyslel som si: kde? A potom som sa rozhodol takmer náhodne: Pôjdem do Španielska.

Išiel som. A táto krajina sa mi veľmi páčila. Nejaká zvláštna harmónia stredoveku a moderny. Páčili sa mi aj samotní Španieli: otvorení, srdeční, bohatí na akúsi vnútornú noblesu, bez tieňa arogancie. S Rusmi sa zaobchádza dobre, so mnou obzvlášť. Dokonca sa zdalo, že sú rovnakí ako my, len neprežili strašné prevraty revolúcie, sovietskeho systému, 2. svetovej vojny a perestrojky.

No, jazyk sám o sebe je krásny: výrazný, priateľský. Ako hovoria Španieli: „Amable“ – tak to je. Bola tu túžba začať to študovať postupne.

Teraz to študujem aj z núdze a oveľa intenzívnejšie - každý deň sa snažím učiť niekoľko hodín. Urobil som určitý pokrok, už viem hovoriť na stretnutiach, stretnutiach a komunikovať na každodennej úrovni. Dostal pozvanie na prednášky o ruštine Pravoslávna cirkev v španielčine. Pripravujem sa.

– Slúži sa liturgia v ruštine alebo čiastočne v španielčine?

– Slúžime tak, aby farníci pochopili, čo sa deje počas liturgie. A nielen pochopiť, ale sa aj zúčastniť. A tá naša je špeciálna: niektorí hovoria len po španielsky, iní len po rusky a niektorí oboje.

Preto hymny, apoštol s evanjeliom a „Verím“ s „Otče náš“ znejú v cirkevnej slovančine aj v kasteláni. Neprišli sme na to hneď – chcelo to čas, prediskutovať všetky okolnosti s našimi kňazmi. Vznikla komisia na preklady liturgických textov do španielčiny a portugalčiny.

To, čo môže spájať tak odlišných krajanov, ako je ten náš, je napokon sedem imigračných vĺn. Len spoločná modlitba, liturgia – bohoslužba, ktorá zhromažďuje a upevňuje. Takže zbierame a konsolidujeme.

– Sledovalo vás niektoré z vašich duchovných detí z Chabarovska?

- Dvaja ľudia. Ochotných ľudí bolo viac, ale nemohol som ich zobrať všetkých: museli zostať v poslušnosti a pomáhať vladykovi Vladimírovi (Samokhinovi) (súčasný metropolita Chabarovsk a Amur. - Ed.).

Hieromonk Anthony (Žukov) išiel so mnou. Celá jeho mníšska cesta od prvých dní poslušnosti prebehla pod mojím vedením, zvykol si na môj štýl a pod mojím vedením môže pracovať najplodnejšie. „Rekord“ otca Anthonyho nie je malý – Kamčatka, Chabarovsk, organizácia dvoch kláštorov s Vysoké číslo pútnikov, misijné a vzdelávacie aktivity.

Aj Južná Amerika potrebuje dobre organizovanú pravoslávnu cirkev farský život. Áno, a v kláštoroch. Súhlasil som s jeho žiadosťou.

Do Argentíny odišla aj vedúca kultúrneho oddelenia Tamara Ivanovna Yarotskaya. Raz za mnou išla do Chabarovska z Kamčatky. A teraz Buenos Aires... Spolupracujeme s ňou už 15 rokov, perfektne si rozumieme, má skúsenosti s realizáciou rôznorodých a zaujímavých kultúrnych projektov. Pravda, zatiaľ v Rusku. Úrodnou pôdou sa však môže stať aj Južná Amerika.

– Na tvojom blogu som čítal, že v Buenos Aires má v kostole službu dievča menom Káťa, ktorá tiež pochádzala z Ruska...

– Áno, je to duchovná dcéra, ale už otca Anthonyho. Najmä vďaka jej pomoci organizovali každodennú službu v pravoslávnej katedrále v Buenos Aires. Predtým to nemohli mať stále otvorené - nebolo tam koho vymenovať. A teraz je otvorené od 8. do 21. hodiny. Denne. Tiež pečie prosforu a vedie kurzy maľovania ikon. Okrem toho sa pripravuje na mníšku.

- Chrám je otvorený. A výsledky? Prichádzajú ľudia, zaujímajú sa, pýtajú sa?

- Áno! A oni prídu, zaujímajú sa a pýtajú sa. V prvom rade Argentínčania. Niekto so skutočnou zvedavosťou: hovorí, že v tejto oblasti žijeme toľko rokov, v susedných uliciach, toľko rokov sme okolo nich prechádzali a všetko je zatvorené, ale tu... je vždy otvorené . Čo sa stalo? Niekto so záujmom: „Takže vy ste Rus, pravoslávny! Aaaaah! Nejasné. Sme katolíci, aký je v tom rozdiel?"

ale väčšina príde sa pomodliť, uctiť si pravoslávne svätyne a jednoducho zažiť pár minút ticha. Pre takýchto ľudí sme preložili do španielčiny a vytlačili mnohé modlitby: jednoduché, zrozumiteľné, srdečné a veľmi rôznorodé. O daždi a nedostatku dažďa, problémoch v rodine a v práci, o zbavení sa chorôb, nepriateľských ohováraní (och, aké dôležité je to tu). O akademicky neúspešných deťoch a adolescentoch. Sprievodca praktizovaním pravoslávnej modlitby.

– Teda modlitba za chudobných študentov?!

– A tiež o chudobných študentoch. Modlitba je vždy dôležitá pri akejkoľvek príležitosti, na každom mieste panstva... Ľudia na to často zabúdajú, ale je našou svätou povinnosťou to pripomínať.

Preto vám pripomíname, že keď sa rozprávame s tými, ktorí prichádzajú, spoločne sa modlíme a potom dávame texty týchto modlitieb. Takýchto každodenných stretnutí je veľa.

V pondelok mám službu v chráme.

- Ako to? Sedí metropolita za stolom v kostole a odpovedá na otázky ľudí?

– Nesedím za stolom, idem k tým, čo prídu, vysvetľujem, odpovedám. Vo všeobecnosti sa snažím nejako pomôcť. Niečo.

Celý deň v chráme je duchovným posilnením, je to rovnováha a istý druh transparentnosti myslenia na celý týždeň. A keď musíte robiť pastoračné výlety na mnoho dní a dokonca naprieč celým kontinentom, takéto pondelky sú jednoducho nevyhnutné. Potom komunikácia. Stretnutia s ľuďmi, ktoré sa tu konajú, sú veľmi zaujímavé a vyvolávajú dobré, milé pocity. Mám z nich veľkú spokojnosť.

Predstavte si. Prichádzajú dve milé, príjemné ženy: matka a dcéra. Prišli a pozdravili sa. Bez toho, aby som bol dotieravý, som im ponúkol pomoc. Odpovedali: "Ďakujem, netreba." Potom sme išli okolo a mal som pocit, že sa chcú na niečo opýtať, ale hanbili sa. Sám sa k nim priblížil. Začali sme sa rozprávať. Hovoril o našom zozname Pochaevskej ikony Matky Božej, o kúsku svätého kríža - hlavnej svätyni nášho chrámu. Modlili sme sa spolu. Rozprávali sa 15-20 minút a potom chceli byť sami a zapáliť sviečky.

Po chvíli sme zamierili k východu a zrazu ku mne prišla moja dcéra, veľmi mladé dievča, asi 16-ročné, také elegantné a krásne, silno ma objalo a dvakrát pobozkalo. A potom prišla mama. Len tak - úprimne, z celého srdca nám poďakovali, objali nás, pobozkali a odišli! čo si o tom myslíte? Áno, žiadne. Je len radostné, príjemné, že vás ľudia prijímajú tak otvorene, s takou vďakou a úprimnosťou.

Nuž, jazyková prax...veľmi dobrá príležitosť zdokonaliť sa v praktickej španielčine.

Takže v piatok prijímam ľudí ako manažér diecézy – to bol prípad Chabarovska a Kamčatky. A pondelok je deň mojej povinnosti v chráme.

"Nebojím sa vyzerať hlúpo"

– Raz ste v rozhovore povedali, že ste sa stretli pri prvom biskupovi (toto bol arcibiskup Chryzostom (Martiškin). - Ed.) – v roku 1988 alebo 1989 – čo vás zarazilo, že ho netrápila žiadna otázka. Máte dnes nejaké otázky? prichádzajúca osoba zmiasť?

- Nie. Žiadne otázky ma netrápia. Asi preto, že sa nebojím vyzerať hlúpo. Ak sa ma spýtajú a ja nepoznám odpoveď, poviem: „Prepáčte, teraz nemôžem odpovedať. Ale ak chceš, pripravím sa a nabudúce sa stretneme a odpovieme ti; Tu je môj e-mail, môj blog, náš web.“

– Na tvojom blogu som sa dočítala, že sa snažíš ponoriť do španielsky hovoriaceho prostredia – chodiť na vlastnú päsť do obchodov, chodiť do kaviarní. Aké zaujímavé, nečakané stretnutia a rozhovory ste mali mimo kostola?

– Zatiaľ nedošlo k neočakávaným, zvláštnym, extrémnym stretnutiam. Ľudia sú väčšinou priateľskí. V obchode, kaderníctve, lekárni, kaviarni - sú vždy priateľskí, pripravení viesť rozhovor, vždy nenápadne niečo povedať alebo ukázať. Zatiaľ som sa nestretla s narkomanmi alebo banditmi, hoci mnohí mi o nich hovorili a varovali ma pred nebezpečenstvom.

– Museli ste sa nejako zmeniť, keď ste sa ocitli v Južnej Amerike – prispôsobiť sa ich zvykom, opustiť niektoré klišé či stereotypy?

- Ja - nie. Ale spôsob komunikácie mal niečo do seba. Latinskoameričania, ako napríklad všetci Hispánci, nie sú známi svojou presnosťou. Ak je stretnutie naplánované, uistite sa, že nepríde včas. Prísť presne na určený čas je takmer neslušné. Musíte to mať na pamäti a vopred sa rozhodnúť, čo a ako budete robiť.

Veľmi rýchlo prechádzajú do vzťahov blízkych známych. Stretli sme sa prvýkrát a hneď sme si dali krstné meno. Študenti aj učitelia hovoria krstným menom a študenti poznajú profesorov. Všetko sa navyše deje veľmi prirodzene, bez náznaku vulgárnosti, dotieravosti či známosti. U nás by sa to považovalo za netaktnosť alebo hrubosť. A tu…

Ak muž dá žene dobrý kompliment, určite ho pobozká a okamžite doňho „šťuchne“ celým svojím veľkorysým juhoamerickým srdcom. Na vašom veku, sociálnom postavení a fyzickom stave skutočne nezáleží.

Tu je napríklad prípad. LETISKO. Registrácia ešte nezačala, no dievča je už pri pulte. už sa blížim.

- Dobrý deň, senora...

Zmätený, vzdialený pohľad. Zhlboka sa nadýchnem v hrudi a odhodlanie v srdci: koniec koncov, takto som sa s dievčatami nikdy nerozprával za posledných päťdesiat rokov:

- Ahoj, prečo si taká krásna?

Široký úsmev a svetlo v očiach:

- Je to pravda? A ty si tiež v poriadku! kde letíš?

- Do Bogoty.

- Ach, super, kde radšej sedíš, pri okne alebo pri uličke?

– Pri prechode občas vstanem, aby som sa poprechádzal, trochu sa ponaťahoval. Vek je stále...

- No tak, buď skromný! Tu je lístok, tu je čas odchodu a tu je číslo brány. Prajem bezpečný let!

Keďže už mám skúsenosti s neformálnou komunikáciou, pristupujem k ovládaniu tvárou. Na druhej strane je tiež dievča.

- Ahoj ako sa máš?

- Dobre a ty?

– Je to normálne, bol si v Afrike?

Horúčkovito začínam zisťovať, čo s tým má spoločné Afrika a čo má spoločné so mnou a ovládaním tváre. A! No, samozrejme! Teraz je pre Európu Afrika zdrojom exotických chorôb: rôzne chrípky, horúčky. Pre Južnú Ameriku zrejme tiež.

- Nie, nie, nikdy, ani raz!

- Je to pravda?

- Absolútne!

- Tak poď dnu.

Človek, ktorý ide žiť do inej krajiny, do inej civilizácie, sa musí v niečom zmeniť, ale hlavne musí zostať sám sebou.

Misionár do Latinská Amerika tiež: osvojiť si niektoré zvyky, chute, postoje, dokonca názory, osvojiť si ich, opustiť niektoré svoje.

Ale hlavné je zostať kresťanom. ortodoxných.

– Ak sa k vám príde vyspovedať Juhoameričan, komunikuje sa aj na základe mena alebo je prístup iný?

– Väčšinou sa mi priznávajú rusky hovoriaci ľudia. Bol len jeden prípad – priznal sa k ortodoxnému Argentínčanovi. Ale ak sa pri spovedi obrátim na „teba“, bez váhania vypočujem a dovolím „moc, ktorá mi bola daná“: ja som pre nich, a nie oni pre mňa.

– Prišiel niekto s túžbou konvertovať na pravoslávie, dať sa pokrstiť?

- Byť pokrstený, oženiť sa. Prišli a prišli. V takýchto prípadoch sa vždy snažím posúdiť vážnosť úmyslov: „Prečo pravoslávie? Ako na túto voľbu zareagujú vaši príbuzní?“

Nedávno sa zosobášil mladý pár: ona je ruské dievča, on je Talian z tradičnej katolíckej rodiny. Zistil som, že moja mama jej dáva požehnanie a on sám študuje základy našej viery. Sme sa vzali. Teraz sú obaja naši vzorní farníci.

Alebo iný prípad. Keď som bol v Chabarovsku, objavil sa tam katolícky kňaz páter John Flores. Z Argentíny. Bol na čele katolíckej farnosti a stretli sme sa s ním. Čítal svätých východných asketických otcov a bol tak inšpirovaný, že už bez nich nevidel svoj budúci život. Prišiel do Moskvy, vstúpil na poslušnosť do kláštora sv. Daniela a podal žiadosť o prestup na pravoslávie. Oddelenie pre vonkajšie vzťahy cirkví v tejto otázke oslovilo pápežskú kúriu a zdá sa, že dostalo súhlas.

Teraz sa otec John pripravuje stať sa ním Pravoslávny kňaz. Tu máte príklad seriózneho postoja. Nikto nikoho nedráždil, neťahal, nikto mu nedokázal, že katolíci sú zlí a nebudú spasení, ale pravoslávni kresťania budú spasení, lebo sú dobrí a správni. Sám prišiel a videl v tom svoje povolanie!

Dostojevskij je obľúbený aj medzi mladými ľuďmi!

– Juhoamerický kontinent je katolícky. Žije tam viera alebo je u väčšiny stále formálna: Som Rus, čo znamená, že som pravoslávny, som Argentínčan, čo znamená, že som katolík?

– Na túto otázku je ťažké jednoznačne odpovedať. Stále som bezradný: slúžim tam len šesť mesiacov. Ale na prvý pohľad v nich zaujíma miesto viera a cirkev Každodenný život veľa priestoru. V nedeľu sa veľa ľudí modlí v kostoloch, veľa detí a veľa ľudí prijíma prijímanie; Chrámové festivaly priťahujú tisícky sprievodov. Videl som rodinné sprievody na uliciach, cestách, áno, presne tak. Predstavte si, že sa rodina zíde, vezme svoju svätyňu (kríž, plastiku Matky Božej, Spasiteľa...) a s úctou vykoná takýto jedinečný „rodinný rituál“ sprievod" Postoj k Cirkvi je tu úctivý; Nikdy som sa nikde nestretol s jej kritikou – ani v tlači, ani na internete. V každom prípade také urážlivé, ako sa tu niekedy dá nájsť. Postoj k pápežovi je ešte úctivejší.

Juhoameričania však pred 10-15 rokmi podstúpili akúsi skúšku svojej katolíckej viery. Od Severná Amerika prúd sektárstva sa valil na juh – dobre pripravení americkí neoprotestanti. Sú bezradní a dotieraví. Sú podnikaví: chodia do favel – oblastí, kde žijú chudobní, kde je úrodná pôda pre kriminalitu a drogovú závislosť. Zriaďujú tam modlitebne, kážu a veľmi rýchlo si získavajú obľubu. Ich krédo je primitívne, plus nízke nároky na ich prívržencov, jednoduché rituály, plus široko používaná psychotechnika.

Brazílske favely

Výsledky takéhoto „spracovania obyvateľstva“ sú alarmujúce: v niektorých štátoch sa už neoprotestanti dostali do vysokomocenských štruktúr. Napríklad v Rio de Janeiro – a to je druhé najväčšie mesto Brazílie – sa prívrženec takejto sekty stal starostom. Myslím, že sa tam nezastavia, lebo im nejde o spásu duší, ale o moc a peniaze.

Preto sú na jednej strane katolícke pozície v Južnej Amerike tradične silné, na druhej strane celkom krátke obdobie dobe vzniklo veľmi vážne nebezpečenstvo neoprotestantizácie kontinentu.

– Čítal som, že v Argentíne sú 4 % ortodoxných...

– Zdá sa, že toto číslo súvisí s našimi krajanmi, pravoslávnymi etnicky, a samozrejme potenciálne. Vo všeobecnosti je pravoslávie Juhoameričanom stále málo známe, ale opakujem, k Rusku sa správajú s veľkým rešpektom.

Po prvé, juhoamerické štáty kedysi spolupracovali so Sovietskym zväzom, dostávali humanitárnu pomoc a školili u nás svojich špecialistov. Po druhé, mnohí sa zaujímajú o našu kultúru, najmä Dostojevskij. A často úplne spontánne. Bez účasti Rusov sa v niektorých hlavných mestách organizujú kluby na štúdium Dostojevského a preklad jeho textov do španielčiny. Úžasná vec: Fjodor Michajlovič je medzi nimi veľmi populárny spisovateľ! Čítajú ju aj mladí ľudia.

Existuje mnoho organizácií, kde sa študuje ruský jazyk a udržiava sa záujem o ruskú kultúru. Napríklad Inštitút Leva Tolstého v Bogote (Kolumbia), alebo Katedra ruskej literatúry na Univerzite v Sao Paule (Brazília).

Okrem toho je Rusko rešpektované ako krajina, ktorá vedie nezávislú politiku voči USA. A Južná Amerika pociťuje tlak zo strany svojho „severného suseda“. Pretože stredná vrstva tiahne hlavne k nám, vládnucej elite k USA.

– Napísali ste, že katolíci sa tam správajú k pravoslávnym kresťanom ako k bratom...

- Áno. A to bez akejkoľvek túžby získať nejaký prospech. Tu začali a pôsobili vo veľmi ťažkých podmienkach biskup Alexander (Mileant), biskupi Platón, Lazar, Marek, potom biskup Leonidas. A katolíci im mohli prekážať alebo zostať ľahostajní. Ale opak sa stal: dali nám možnosť modliť sa v ich kostoloch, zjednotili svoje stádo, poskytli priestory na stretnutia, pozývali nás na stretnutia, zaujímali sa o našu askézu, ikonografiu a cirkevný spev. A teraz to robia všetci.

– Ale pravoslávni majú ku katolíkom oveľa opatrnejší postoj...

– Pre mnohých pravoslávnych kresťanov v Rusku áno. A dokonca nepriateľský. Tisíc rokov konfrontácie je cítiť. Navyše, od prvých týždňov perestrojky v Rusku sa katolícki kňazi a biskupi začali zapájať do otvoreného prozelytizmu. To na sebavedomí nepridalo. Teraz sú podmienky iné a možnosti lepšieho vzájomného porozumenia a spolupráce sa výrazne posilnili. Najmä v Južnej Amerike. Najmä po návšteve Jeho Svätosti patriarchu.

– Ale podľa mňa to využili všetci, nielen katolíci.

- Áno. Neoprotestanti sa snažili oveľa viac: stavali obrovské „sály Kráľovstva“, prenajímali si štadióny, tlačili kópie svojich časopisov za milióny dolárov. Celá armáda agitátorov a propagandistov zajala dôverčivých Rusov v ich totalitných deštruktívnych sieťach. A, samozrejme, ašpirovala na všetky úrovne vlády. Skrátka rovnaký scenár ako teraz v Južnej Amerike.

– Myslel som si, že ide o to, že niektoré kánony zakazujú spoločnú modlitbu s nepravoslávnymi ľuďmi, alebo že niektorí svätí otcovia, napríklad váš nebeský patrón svätý Ignác Brianchaninov, vo svojich spisoch dosť tvrdo hovorili o nepravoslávnych ľuďoch – hovorili, že nebol by zachránený.

– Naozaj tak písal. S katolíkmi však komunikoval. Do kláštora v Oranienbaume, ktorému šéfoval 25 rokov, pozval napríklad francúzskeho veľvyslanca. Sprevádzal ho do kostola, na bohoslužbu, bol tam s ním, možno sa zároveň modlil, potom ho pozval do refektára, dlho sa s ním rozprával. Za ktoré zaplatil. Keď panovníkovi oznámili, že svätý Ignác pozval francúzskeho veľvyslanca do panovníckeho kláštora, nasledovalo niekoľko napomenutí.

Takže áno, mal názor, že katolíci nebudú spasení. To mu však nebránilo udržiavať s nimi normálne vzťahy.

– Myslím, že ste boli na festivale spovedí v Argentíne? a čo to je?

– Toto nebol sviatok spovedí. Bol to úžasný večer, skvelé vystúpenie. Čo to bolo? V meste San Nicolas, neďaleko Buenos Aires, dokončoval katolícky duchovný renováciu svojho chrámu – veľkého, veľkolepého. A rozhodol som sa pri tejto príležitosti zorganizovať koncert. Pozval som všetkých známych popových umelcov z Argentíny a zhromaždili sa. Spievali o viere, Bohu, Jeho láske a Cirkvi. O svätých. Medzi umelcami bol jeden mladý muž, od narodenia slepý... A ruky mu nefungovali dobre - nevedel držať gitaru. Pomohli mu teda na pódium, posadili ho na stoličku, položili mu gitaru do lona ako harfu a on hral a spieval. Úžasné, úžasné! Tak jasný, jasný, silný hlas! Spieval úžasne.

Čo sa týka konfesionalizmu... Dostal som pozvanie spolu s ďalšími predstaviteľmi tradičných cirkví a prijal som ho. Pred koncertom sa prihovoril, zablahoželal miestnemu biskupovi a jeho pastierom a predstavil krásne vydanie nášho Ortodoxná Biblia. Nechajte ich čítať.

– Zaujímalo by ma, či by to bolo podľa vás možné aj u nás?

- Myslím, že áno. A bolo by to potrebné. A to nielen pre poslucháčov, ale aj pre samotných umelcov. Z popových spevákov by, myslím, mnohí súhlasili. Ďalšia vec je, že niektorí interpreti sú notoricky známi...

Otec Andrei Kuraev raz zorganizoval festival „Rock to the Sky“.

Ako vlasť veľká rodina

– Máte možnosť pozrieť sa na svoju vlasť, na ruský ľud, akoby zvonku. Zmenil sa váš postoj k Rusku, keď ste sa ocitli mimo neho?

- Áno. Veľké veci je možné vidieť už z diaľky. Ale nemal som čas vidieť viac ako to, čo som videl v Rusku, kým som žil v Rusku. Koniec koncov, sme tu len 6 mesiacov. Navyše veľmi nabitý program: neustále cestovanie. Na juhoamerickom kontinente je 26 pravoslávnych farností, v ktorých pôsobí 19 kňazov. Naše komunity sú distribuované po celej Južnej Amerike. Počas tejto doby som musel navštíviť Čile, Ekvádor, Kolumbiu, 3-krát navštíviť Brazíliu a samozrejme Argentínu. Ostáva už len urobiť pastoračnú návštevu Peru a Panamy (a potom ešte jedno kolo). A všade je nabitý program: stretnutia s vedením krajín a miest, zástupcami veľvyslanectiev, farníkmi, miestnou inteligenciou. Služby Božie, pastoračné rozhovory.

Okrem toho by som rád spoznal tých krajanov, ktorí sú dedičmi a strážcami našej histórie – napríklad potomkov Bunina, Lermontova, dekabristu Lunina, generála Krasnova.

– Podarilo sa vám už niektorého z nich stretnúť?

- Áno. S radosťou som ich videl a počúval... To je ruská noblesa vo vysokom zmysle slova. Pri komunikácii s nimi som cítil ducha istej skromnej šľachty. To sa prejavuje v spôsobe rozprávania, počúvania, rozprávania a v spôsobe diskusie. Majú správnu ruštinu, súvislú, veľmi vycibrenú reč.

Okrem toho si veľa pamätajú. Požehnal som niekoľkých kňazov, aby zapísali svoje spomienky.

– Chýba vám Rusko, Ďaleký východ?

- Nemám čas. A dosť často navštevujem Rusko - prišiel som na výročie Jeho Svätosti patriarchu a zúčastnil som sa vianočných čítaní.

– Niektorí ľudia veria, že mních nemôže mať vlasť...

– Nemôžem sa nazývať mníchom. Mních musí žiť v kláštore, ale ja žijem neustále vo svete. A dúfam, že budem spasený nie cez mníšske skutky, ale cez hierarchické práce. Upozorňujeme, že svätí biskupi nie sú oslavovaní ako svätí, ale ako svätí.

Osobný názor: bez ohľadu na to, kto ste, vaša vlasť by mala byť vnímaná ako rodina. Toto je naozaj rodina, len veľká.

– Ale ľudstvo je veľká rodina!

- Toto je pravda. Ale milovať svoju rodinu a vlasť je jednoduchšie ako milovať celé ľudstvo. Ak chcete milovať ľudstvo, musíte s ním nejako prísť do kontaktu, nejako do neho nahliadnuť, vidieť ho, cítiť ho. A ako na to? Tak som prišiel do kontaktu s Juhoameričanmi, nejako som ich videl, cítil. Možno sa čoskoro k mojej duchovnej rodine pripojí aj Južná Amerika. Láska je konkrétna vec a snažiť sa predstaviť si ju je tou správnou cestou k klamu...

Prečo kresťan potrebuje psychológiu?

– Už 8 rokov vediete na internete blog „Biskup“ – niektorí hovoria, že to bol prvý blog arcipastiera na Runete. A pred odchodom do Argentíny to chceli zavrieť. prečo?

– Po prvé, nemohol som do nej písať tak často, ako by som chcel. Vlastne teoreticky: prišiel večer, sadli ste si na polhodinu alebo hodinu k počítaču, spomenuli ste si na nejakú zaujímavú epizódu dňa a napísali ste o nej. Odpovedal na otázky a podelil sa o svoje myšlienky. Toto je blog. Ale teraz to už nemôžem robiť: musím študovať španielčinu a veľa cestovať. Niekedy u mňa nejaká novinka môže visieť aj týždeň či týždeň a pol.

Preto som premýšľal o zrušení blogu. A potom som sa pozrel na pult - určite príde 50-60 ľudí denne. Pokračujte v publikovaní.

Aby som sa nejako povzbudil, vytvoril som blog trojjazyčný – v portugalčine, španielčine a ruštine. Teraz sa už určite nevzdám!

– Zvládli ste internetový jazyk?

– Nie, nezvládol som to, hoci sa mi to páči. Jazyk je priestranný, emocionálny a veľmi kompaktný. Dve alebo tri slová - a toľko sa dá vyjadriť, dokonca aj emócie! A vyjadrujú to. Je zaujímavé pozorovať, ako komunikujú tí, ktorí hovoria týmto jazykom, pokiaľ sa, samozrejme, neznížia k používaniu sprostého jazyka.

Spomínam si na diskusiu dvoch mladých ľudí na mojom blogu: argumentovali presne, presvedčivo, živo.

Dlho ani jeden nedokázal presvedčiť toho druhého, že mal pravdu. A zrazu - došlo k hádke. Nevyvrátiteľný. A účastník rozhovoru odpovedal: "Yeeeeehhhhhhh!!!" - a celá nálada v tomto príhovore je priznaním porážky, mrzutosti na seba, kdesi a prísľubom byť v budúcnosti múdrejší...

Svetlý jazyk, opakujem, zmysluplné. A čo je najdôležitejšie, veľmi výstižné.

– Vladyko, máš 60 rokov – v tomto veku mnohí naši krajania obmedzujú aktívnu činnosť, zhruba povedané, už radšej trávia večery pred televízorom. Nedávno sa vám podarilo získať tretie vysokoškolské vzdelanie v odbore psychológia, obhájili ste dizertačnú prácu, vyučujte nový jazyk, prevádzkujte svoj web. Odkiaľ pochádza sila?

– A asi by som po večeroch aj čítal noviny a pozeral televíziu. Keby som len nebol v Cirkvi. Pán ma sem priviedol a Cirkev od biskupa vyžaduje veľa. V prvom rade aktivita.

čo je biskup? Ide predovšetkým o rozvoj vlastnej diecézy, farského života, interakciu so svetskými inštitúciami a autoritami. Rozšírenie poslania, sociálnej služby, práce s mládežou vo všetkých formách a smeroch. A tiež – priestor médií a internetu, väzenskej služby, armády, svetského a cirkevného školstva – všetko si vyžaduje prítomnosť pastiera. A arcipastier. Skúste si tu sadnúť pred televízor!

A Jeho Svätosť patriarcha je príkladom pre nás všetkých. On sám pracuje neprestajne, obetavo a povzbudzuje nás k tomu. A kontroly. Riadi správne, otcovsky, pastoračne, ale prísne: pamätajte, hovoria, nerobte Božie dielo nedbanlivo...

S veľkým potešením by som sedel pred televízorom, ale jednoducho nemám čas. Koľko sily a energie máte? neviem. Pracujem podľa toho, čo mi dáva Pán.


Potom mi bolo jasné, že základy psychológie treba učiť kňazov. Ja a Natalya Stanislavovna Skuratovskaya (psychológ, psychoterapeut, učiteľ kurzu „Praktická pastoračná psychológia“ na Chabarovskom teologickom seminári. – Ed.) učil to študentov v Chabarovskom seminári. Učili a pomáhali: niektorí, žiaľ, prišli do seminára s neurotickými odchýlkami.

Niektorí chlapi sú z neúplných rodín, niektorí zažili hlboký stres v detstve či dospievaní, niektorí lásku nikdy nezažili... Ale ako môžu lásku šíriť, učiť lásku, ak ju sami nezažili, ak nevedia čo to je? Ako môžu pochopiť, že Boh je skutočne Láska, milujúci Otec, ak oni sami nikdy neboli nikým milovaní?

– To znamená, že človek, ktorý má psychické problémy, môže prijať Boha aj skreslene? A veriť skreslene?

- Áno. Aj Boh, aj jeho pastier. A to počas celého cirkevného života. Koľko takýchto problémov máme v našich farnostiach: farár-kŕdeľ, laik-laik, človek-farnosť! Nie málo.

Budúci pastieri sa ich musia zbaviť psychické problémy stále v štádiu učenia. V opačnom prípade, koľko traumy a bolesti môžu priniesť sebe a iným! Koľkí sa majú odvrátiť od Cirkvi!

Preto sme spolupracovali so seminaristami a ako psychológovia: organizovali sme školenia a konzultácie. A ukázalo sa, že niektorí ľudia to potrebujú psychologickú pomoc, a niekedy aj s pomocou neurológa. Deti pochádzajú zo sveta a nie sú vždy vychovávané v blahobytných podmienkach. Ortodoxné rodiny.

– Prečo majú podľa vás mnohí veriaci negatívny vzťah k psychológii?

– Po prvé, majú o nej zlú predstavu. Po druhé, nevedia, koľko ľudí v Cirkvi potrebuje psychologickú pomoc. Po tretie, nevedia, ako im môže pomôcť psychológia. Na vianočných čítaniach bola časť venovaná psychológii v živote Ortodoxný človek, a tam sa najmä hovorilo o cirkevných problémoch čisto psychologického charakteru – závislosť na spovedníkovi, manipulácia odlišné typy, „vyhorenie“ kňazov. Boli tam ľudia – plná sála.

– Prečo kňaz „vyhorí“? Zdalo by sa, že je v kontakte s Božou milosťou, ktorá je nevyčerpateľná...

– Milosť je skutočne nevyčerpateľná. Je naozaj všemocná. Pod jednou podmienkou: ak je človek schopný a pripravený to prijať. A o toto sa usiluje.

Čítali ste knihu „Biskup“? Dobre opisuje, ako kňaz „vyhorí“. A tak prišiel na faru s iskriacimi očami, plný nadšenia: „Teraz všetkých obrátim, vzdelávam, pomáham!“ A stretáva sa s skutočných ľudí, ich nedostatky, zlozvyky... Snaží sa niečo zmeniť, napraviť; raz, dva, tri, desať - nič nevychádza, vzdáva sa... Vytráca sa chuť pracovať, vytráca sa chuť modliť sa, ale niet modlitby - niet Božej milosti.

Postupne začína zaobchádzať so sviatosťami chladne, a preto - spätnú reakciu stádo, a toto začarovaný kruh. Čím menej sa chcete modliť a slúžiť, tým menej Božej pomoci, čím menej Božej pomoci, tým menej chcete pracovať a slúžiť.

To v prípade, že kňaz ide na faru s túžbou, no nemusí tam byť taká túžba. Potom je situácia ešte horšia.

– Nestáva sa len „vyhorenie“ kňazov: takmer každý človek prichádza do kostola na vzostupe a po rokoch nadšenie opadne a kňaz mu môže povedať len: „Modlite sa“...
Povedzme, že som chorý a prídem do nemocnice. Ak mi tento doktor nepomôže, idem k inému. Nestrácam vieru v medicínu ako takú.

Prišli ste za kňazom s problémom. Dáva jednu radu – nepomôže, druhú, tretiu – nepomôže. Potom je všetko jasné: "Prepáč, otec, rešpektujem tvoju hodnosť, skláňam sa pred milosťou, ktorú máš, ale pôjdem hľadať niekoho iného, ​​kto mi pomôže."

To znamená čítať evanjelium, obsahuje odpovede na všetky otázky, čítať Svätých Otcov a využívať rady, ktoré vám pomáhajú. Teraz je v televízii toľko programov, toľko kníh - počúvajte, čítajte, pýtajte sa, hľadajte! Len začiatočníci by nemali čítať asketov prvých storočí - nie...

„Ale tebe, vtedajšiemu novicovi, biskup Chryzostom okamžite dal prečítať „Asketickú kázeň“ sv. Ignáca Brianchaninova! Ako to?

– Nebudem riskovať konkrétne rady. Keď sa ich pýtajú na modlitbu, väčšinou očakávajú, že biskup teraz niečo také povie, poradí, že naša modlitba sa hneď zlepší a všetko v živote dobre dopadne. Pre každého je všetko iné, len jedno je rovnaké – práca, každodenná duchovná práca. Ako vlastne v každom biznise.

A predsa vám poviem o jednej epizóde môjho života. Krátko pred mojou vysviackou mi Pán dal jedinečný dar. Jedného rána som vstal – v tom momente som žil v Moskve, v Novospasskom kláštore, s požehnaním Jeho Svätosti patriarchu Alexyho a pripravoval sa na svätorečenie – začal som ranné modlitby.... a zrazu som cítil, že Pán je nablízku. Je to také jednoduché, blízko a to je všetko. Odvtedy ma tento pocit neopustil. Niekedy je jasnejšia, inokedy menej.

Správca Amurskej metropoly biskup Ignatius bol preložený na iné miesto služby, bol vymenovaný za biskupa Argentíny a Južnej Ameriky. Stalo sa to známe v noci v Moskve na zasadnutí Svätej synody Ruskej pravoslávnej cirkvi. Kde aj oznámili, kto bude šéfovať Chabarovskej diecéze.

Na zasadnutí Posvätnej synody bol prítomný aj samotný metropolita Ignác, ktorý je teraz v Moskve a zatiaľ čo nové menovanie nekomentuje, našiel si čas na komunikáciu s novinármi. Chýry o jeho preložení na iné miesto služby sa objavili už pred mesiacom, no samotný biskup ich nepotvrdil.

„Slúžim Chabarovskej diecéze a jej farníkom, o mojom preložení nie sú žiadne informácie,“ povedal vtedy metropolita Ignác z Chabarovska a Amurskej oblasti.

Aj diecéza sa teraz zdržiava akýchkoľvek komentárov. Vedúci metropolitného informačného oddelenia kňaz Roman Nikitin je na dovolenke a tlačová tajomníčka metropolitu Anastasia Penkova bola v komentároch zdržanlivá.

Metropolita je v Moskve, zatiaľ nič nevieme, povedala biskupova tlačová tajomníčka Anastasia Penkova

Metropolita Ignatius má 60 rokov, narodil sa v Irkutsku. V roku 1978 promoval na Fyzikálnej fakulte Irkutskej štátnej univerzity, v rokoch 1978 až 1980 slúžil v radoch Sovietskej armády. V rokoch 1980-1983 pracoval ako inžinier vo Východosibírskom energetickom inštitúte a od roku 1983 viedol laboratórium lekárskej kybernetiky v All-Union Scientific Center for Surgery. V roku 1988 prijal svätý krst. V marci 2011 bol vymenovaný za šéfa Chabarovskej diecézy a o šesť mesiacov neskôr bol povýšený do hodnosti metropolitu a vymenovaný za šéfa novovzniknutej metropoly Amur. Predtým dlho stál na čele kamčatskej diecézy, kde si ho pamätali tým, že ako súčasť posádky jadrového ponorkového krížnika po prvý raz uskutočnil prechod pod ľad Severného ľadového oceánu v r. hodnosť lodného kňaza. Potom sa tento prechod nazval jedinečným prípadom v dejinách moderny ruská flotila. Metropolita Ignác je mediálna osobnosť, pod jeho vedením sa diecéza otvorila novinárom a spoločnosti, zúčastnila sa talkshow, rozhovorov, v rámci diecézy založila televíziu. Bol jedným z prvých duchovných v Rusku, ktorý si založil osobný blog a aktívne komunikoval s farníkmi cez internet.

argentínskej diecéze, kde bol do funkcie vymenovaný metropolita Ignác vládnuci biskup, so sídlom v Buenos Aires (Argentína). Vznikla v roku 1946, v súčasnosti je v nej 18 farností a 13 duchovných.

Na základe rozhodnutia Svätej synody Ruskej pravoslávnej cirkvi bol za hlavu Amurskej metropoly vymenovaný metropolita Vladimír (Samokhin). Predtým viedol Transbaikal Metropolis. Má len 37 rokov, je jedným z najmladších biskupov v Rusku.

Zatiaľ nie je jasné, kedy metropolita Vladimír pricestuje do Chabarovska, pravdepodobne po odovzdaní záležitostí v jeho už bývalej diecéze, uviedla tlačová tajomníčka metropolitu Ignáca Anastasia Penkova.

Uistila to tlačová služba metropoly Amur budúci týždeň Tlačovú konferenciu určite zorganizujú, aj keď ťažko odpovedali, kto bude jej účastníkmi.

Anna Demina, správy Chabarovsk na DVhab.ru

Argentínska a juhoamerická diecéza je rozlohou najväčšia v Ruskej pravoslávnej cirkvi (ROC). Presne pred rokom jej šéfoval metropolita Ignác, ktorý predtým pôsobil na Ďalekom východe.

V rozhovore pre agentúru TASS hovoril o črtách diecézy, o komunikácii so stádom a o vzťahoch s tými, ktorí pred desiatimi rokmi odmietli prijať Akt o kánonickom prijímaní, ktorý podpísali Ruská pravoslávna cirkev a Ruská pravoslávna cirkev vonku. Ruska (ROCOR).

— Vladyko, do Argentíny ste pricestovali pred rokom, aké predbežné výsledky sa dajú zhrnúť?

„V prvom rade som potreboval spoznať diecézu a podmienky, v ktorých som musel pracovať. Diecéza je zvláštna – je rozlohou najväčšia a počtom farností, kláštorov a komunít jedna z najmenších.

Treba povedať, že kláštory tu vôbec nie sú a ani nikdy neboli. Mám na mysli kláštory Ruskej pravoslávnej cirkvi Moskovského patriarchátu. Predtým, ako som tu začal slúžiť, som mal možnosť slúžiť v dvoch oddeleniach, všetky boli z Ďalekého východu: Kamčatka a Chabarovsk. Toto je teraz najzápadnejšia kazateľnica nášho kostola.

Samozrejme, potreboval som osobne spoznať všetkých duchovných, navštíviť každú farnosť, vidieť, ako sa vyvíja cirkevný život, aké vlastnosti má táto diecéza.

Jedným z hlavných je, že tu sa Ruská pravoslávna cirkev nachádza na kontinente, ktorý je tradične katolícky. Ďalšou črtou je veľmi široké ekumenické hnutie.

Argentínska a Juhoamerická diecéza zahŕňa deväť krajín. A každý štát má svoje vlastné zákony, vlastnú náboženskú atmosféru a prostredie. Ak sú povedzme na Kamčatke a Chabarovsku odlišné, ale homogénne, tak tu, bez ohľadu na región, bez ohľadu na štát, má svoje podmienky.

Napríklad Argentína je krajina, ktorú formovali imigranti. Priniesli sem svoju kultúru a náboženstvo. A Argentína bola spočiatku formovaná ako tolerantný štát. Tu má každé náboženstvo rovnaké práva. Ani nie tak vyznanie, ako národnosť. A každej národnosti sa venuje rovnaká pozornosť.

Alebo Čile - zvláštny štát s vlastnou svetlou tvárou, ktorý, ak sa nemýlim, bol posledným, ktorý bol na kontinente pokresťančený. A v Ekvádore je 70% indickej populácie a vplyv kultúry domorodého obyvateľstva je tam veľmi výrazný. A tak ďalej...

Toto všetko som potreboval osobne spoznať, rozhodnúť sa o cieľoch a prostriedkoch. Navyše, necelý rok predtým, ako som sem prišiel, tu po prvý raz v histórii ruskej cirkvi na juhoamerickom kontinente zavítal Jeho Svätosť patriarcha Kirill z Moskvy a celej Rusi.

Stal sa tiež prvým patriarchom ruskej pravoslávnej cirkvi za posledných tisíc rokov, ktorý sa stretol s pápežom. Je jasné, že toto stretnutie malo silný potenciál a potreboval som si ho naštudovať a popremýšľať, ako ho rozvinúť.

Mohol som cestovať takmer do všetkých našich farností, s výnimkou tých, ktoré existujú v Peru a Paname, a všade som vykonával bohoslužby, všade som sa stretával s našimi farníkmi, ako aj s predstaviteľmi kultúry a katolíckej viery.

— Všimli ste si, že každý štát má svoje vlastné zákony a situáciu. Sú s tým spojené nejaké ťažkosti v práci?

- Nie, žiadne... Pre duchovenstvo a pre mňa ako biskupa sú ťažkosti pochopiť tieto podmienky a postaviť v nich svoju prácu. Je jasné, že ak je to krajina imigrantov, tak podmienky sú rovnaké, ale ak v nej prevláda domorodé obyvateľstvo, tak podmienky sú iné.

Neexistujú však žiadne ťažkosti. Aké ťažkosti? Byť diskriminovaný štátom? Alebo povedzme od obyvateľov? Taký neexistuje. Všade sa k nim správa rovnomerne, všade sú priateľskí. Môžete pracovať kdekoľvek.

— Tento rok uplynie desať rokov od podpísania zákona o kánonickom prijímaní. Aký je súčasný vzťah medzi ruskou pravoslávnou cirkvou a ruskou pravoslávnou cirkvou v zahraničí, vrátane tu v Južnej Amerike?

„Musím povedať, že mnohí vrátane mňa nečakali, že zjednotenie cirkví prebehne tak rýchlo. Súdiac podľa toho, aká bola situácia pred zjednotením, dúfa podľa najmenej mnohí biskupi nemali takmer žiadneho.

Nikoho ani nenapadlo, že by k takémuto zjednoteniu mohlo dôjsť, pretože bolo priveľa rozporov, priveľa nedorozumení, priveľa nepriateľstva zo strany Ruskej pravoslávnej cirkvi mimo Ruska voči Moskovskému patriarchátu.

Poznáte všetky tieto argumenty: skutočnosť, že ste komunistická cirkev, že neuznávate cára za svätého, že ste prijali Sergiovu deklaráciu, kde ste sľúbili lojálnosť voči štátu, kde ste uviedli, že „bolesť štátu je naša bolesť a radosť je naša radosť,“ že ste v službách štátu a tak ďalej...

Bolo obdobie, prirodzene, 70 rokov, keď tieto obvinenia mali nejaký základ. Ale neslúžili sme štátu, ale hľadali sme príležitosť prežiť, zachovať Cirkev. A ak by sa to nestalo, začiatok perestrojky by ukázal, že Rusko je z pravoslávneho a duchovného hľadiska spálená púšť. Zachovali sme našu Cirkev. Áno, niekedy za cenu vážnych ústupkov.

A keď nás začali navštevovať zahraniční biskupi a videli, že obraz Ruskej pravoslávnej cirkvi, ktorý mali a ktorý majú teraz, sú dve rôzne veci, začali sa chcieť lepšie spoznať.

A potom prišla v roku 2007 slávna návšteva Vladimíra Vladimiroviča Putina u prvého hierarchu Ruskej pravoslávnej cirkvi v zahraničí. Potom Putin ako hlava štátu dostal návrh na zjednotenie. Nasledovala návšteva prednostu ROCOR, prebehlo stretnutie a následne bola podpísaná dohoda.

Teraz sú obe cirkvi pod rovnakým omoforiom patriarchu Moskvy a celej Rusi, ale v skutočnosti je ROCOR absolútne nezávislý. Majú vlastnú synodu, sami sa stretávajú a rozhodujú o všetkých svojich otázkach, sami vysväcujú svojich biskupov, majú svoj majetok.

Možno vyjadrím svoju myšlienku v jazyku, ktorý nie je celkom kanonický, ale pomôže to lepšie pochopiť, aký je skutočný vzťah medzi ROCOR a Ruskou pravoslávnou cirkvou: sú úplne nezávislé a spoločné rozhodnutie, ktorý je povinný pre všetky cirkvi, sa prijíma v procese konzultácií, v procese dialógu a diskusie. Napríklad v Ruskej pravoslávnej cirkvi patriarcha vydáva dekrét - každý je povinný ho dodržiavať. Tu sa po diskusii dospeje k spoločnému rozhodnutiu.

— Aké sú vaše priame vzťahy s caracasskou a juhoamerickou diecézou ROCOR? Jeho katedrála sa nachádza aj v hlavnom meste Argentíny.

- Úplne normálne. Podávame spolu. Pán biskup ma pozýva na svoje sviatky a my ho pozývame k nám. Okrem toho sa stretávame aj osobne, aby sme prediskutovali niektoré bežné problémy.

Často sa s ním zúčastňujeme rôznych akcií. Sme pozvaní, čo je pre nás veľmi dôležité, povedzme na rôzne štátne podujatia ako predstavitelia jednej Cirkvi.

To znamená, že nás tu vidia ako presne jednu Cirkev. A nielen to vládne agentúry, ale aj predstaviteľov iných vierovyznaní. Povedzme Antiochijská pravoslávna cirkev, Srbská pravoslávna cirkev a podobne.

— Existujú nejaké kontakty s tými, ktorí odmietli prijať akt kánonického prijímania? Farnosti majú aj v Buenos Aires.

— Povedal by som, že naša Ruská pravoslávna cirkev je vždy otvorená akýmkoľvek kontaktom, absolútne akémukoľvek, a Jeho Svätosť patriarcha o tom viackrát hovoril, odznelo na r. biskupské rady.

Zo strany nezaradenej časti sa stále stretávame s nevľúdnym prístupom a neochotou nadväzovať akékoľvek kontakty. Presnejšie, nie zo strany celej nezaradenej časti, ale zo strany viacerých biskupov, pretože na úrovni kléru je situácia úplne iná.

Poznáme rektora kostola na Brasil Avenue (Kostol Najsvätejšej Trojice – pozn. TASS). Stretli sme sa s ním, bol tu, rozprávali sme sa s ním.

Máme normálne medziľudské vzťahy. A myslím si, že toto by mala byť záruka, že v budúcnosti, dúfam, že v blízkej budúcnosti, dôjde k úplnému zjednoteniu. Túto zlú vôľu, túto nedôveru, toto nepriateľstvo treba opustiť, túto zlú vôľu treba prekonať. A preto by som poradil hierarchom nezaradenej cirkvi, aby častejšie navštevovali Rusko.

Toto nepriateľstvo je diktované falošnou predstavou o tom, čo sa deje v Ruskej federácii, aké je postavenie cirkvi. Toto je nesprávna, falošná, zvrátená myšlienka.

Preto musíte navštíviť Rusko a nielen Moskvu a Petrohrad, ale aj vnútrozemie. Choďte na Ďaleký východ, pozrite sa, ako tam žije Cirkev, ako na Sibíri, ako na severe, ako v Strednej Ázii, ako žije v Zakaukazsku.

A potom uvidia, že neexistuje žiadna komunistická cirkev. Áno, spolupracujeme so štátom [v Rusku], rovnako ako v Argentíne, rovnako ako v Brazílii.

Ale to z nás nerobí brazílsku alebo argentínsku cirkev; zostávame ruskou pravoslávnou cirkvou. Musíme častejšie cestovať, častejšie sa stretávať s našimi hierarchami, rozprávať sa, pozerať sa. „Poďte a uvidíte,“ povedal Kristus.

— Zmenilo sa niečo vo vzťahoch medzi katolíckou a pravoslávnou cirkvou po stretnutí patriarchu Kirilla a pápeža Františka, najmä tu v Argentíne – vlasti pápeža?

— Hoci je katolícka cirkev štrukturálne homogénna, nie je v názoroch vôbec homogénna. V maternici katolícky kostol Existuje veľa prúdov a smerov.

No napriek tomu, že na určité otázky existujú rôzne uhly pohľadu, veľká väčšina hierarchov katolíckej cirkvi má k tomuto stretnutiu stále veľmi priaznivý postoj. Toto je jedna z mála veľkých, veľmi veľkých udalostí, na ktoré má takmer každý rovnaký pohľad. O obyčajných katolíckych veriacich ani nehovorím.

Všetci kardináli a biskupi, s ktorými som sa stretol, majú o tomto stretnutí veľmi priaznivý názor. Teraz je podľa môjho názoru potrebné tu v Južnej Amerike, aby sa naši hierarchovia a katolícka cirkev zhromaždili a prediskutovali, aké spoločné kroky možno podniknúť, kroky podniknuté na rozvoj potenciálu, ktorý toto stretnutie ponúka.

— Vaša diecéza je rozlohou najväčšia v Ruskej pravoslávnej cirkvi. Ako často sa vám darí organizovať stretnutia alebo konferencie s inými farnosťami?

— Akokoľvek prekvapivo to môže znieť, veľmi často. Napriek tomu, že vzdialenosti sú obrovské, stretávame sa každý týždeň. Je to nevyhnutné. Najmä v takejto situácii, keď v niektorých krajinách je len jeden duchovný a vo veľkých krajinách sú farnosti oddelené obrovskými vzdialenosťami.

Ale stretávame sa každý týždeň. Ako? Organizujeme Skype konferencie, sumarizujeme výsledky týždňa, robíme nejaké rozhodnutia, robíme plány.

Teraz som tlačil na duchovných, aby zabezpečili, že každá farnosť bude mať svoju webovú stránku a budú posielať svoje novinky na našu webovú stránku. V súčasnosti sa na ňom veľmi často objavujú miestne správy, a to aj v miestnych jazykoch.

Nedávno som otvoril svoju stránku na Facebooku. Tam som si už za päť dní našiel 300 priateľov. Neviem, čo mám robiť, pretože sa s nimi musím rozprávať celú noc, pretože majú otázky, ktoré by chceli prediskutovať.

Snažím sa každú farnosť navštíviť aspoň raz do roka. Niektoré farnosti navštevujem častejšie. Napríklad minulý rok som bol štyrikrát v argentínskej provincii Misiones a trikrát v Brazílii. Do Čile dvakrát

A tu prichádza príležitosť osobne sa porozprávať s biskupom. Tak sa s nimi dohodneme a po 11-tej hodine v noci začína konverzácia na Facebooku, cez video a audio komunikáciu. Včera som išiel spať o 4:00 a dnes ráno som vstal na liturgiu.

Takže neustále komunikujeme a každú farnosť sa snažím navštíviť aspoň raz do roka. Niektoré farnosti navštevujem častejšie. Napríklad minulý rok som bol štyrikrát v argentínskej provincii Misiones a trikrát v Brazílii. Do Čile dvakrát.

— Koľko farností je teraz v diecéze? Kto hlavne vykonáva služby?

— Je tu 30 farností, spoločenstiev, 20 duchovných, diakonov, sú to prevažne Rusi, Bielorusi a Ukrajinci. Ale máme dosť veľa duchovných iných národností.

Sú tam Srbi. Otec Bartolomej Oviedo slúži v Obere (mesto na severovýchode Argentíny – pozn. TASS), je Argentínčan. Sú tam aj Kolumbijčania, Čiľania, Brazílčania. A teraz máme niekoľko miestnych obyvateľov, ktorí by chceli prijať sväté príkazy.

— Aké činnosti okrem liturgických činností vykonáva diecéza?

— Je tu mnoho ruských klubov a spolkov krajanov. V prvom rade som sa stretol s ich aktivistami a porozprávali sme sa. Potom ma začali pozývať a počas tohto roka som navštívil takmer všetky ruské organizácie, ktoré tu pôsobia. Zúčastňujeme sa podujatí v rámci klubov alebo spolkov krajanov a realizujeme spoločné iniciatívy.

Na tento rok bol vypracovaný plán realizácie kultúrnych podujatí. Zahŕňa rozhovory o ruskej duchovnej kultúre, teda o kláštoroch, kostoloch, ale nie s náboženský bod z kultúrneho hľadiska. Na seminároch budem hovoriť aj o základoch pravoslávnej viery.

V júli k nám prichádza vynikajúca odborníčka na ikonografiu, vedúca výskumníčka Štátnej Treťjakovskej galérie, Lyubov Yakovlevna Ushakova. Zorganizuje tu niekoľko stretnutí a potom pocestuje do Brazílie a Čile.

Plánujeme priviesť ďalších špecialistov na duchovnú kultúru. Plánujeme organizovať putovné výstavy fotografií kláštorov a ruských ikon s príslušnými sprievodcami. Ideme pozvať cirkevný zbor a vezmeme to po Južnej Amerike. Vo všeobecnosti existuje veľa plánov. Hlupák, ako sa hovorí...